Hoppa till huvudinnehållet

Guld! – Mutsi vann två serier i EU:s tävling för digitala tjänster

Mutsin tekijät iloitsivat verkkokoulutuksen menestyksestä.
Utbildningen i förändringsledarskap Mutsi, som fått beröm här hemma, röner framgång även utomlands. Nu blev det guld i två serier i EU:s tävling för digitala tjänster.

Guld! – Mutsi vann två serier i EU:s tävling för digitala tjänster

Publicerad 02.10.2023 kl. 15:27
Bild Matias Säilä

Muutosjohtamisen verkkokoulutus Mutsi voitti EU:n digitaalisten palvelujen kilpailun vuoden

Webbutbildningen i förändringsledarskap Mutsi vann EU:s tävling i digitala tjänster i serien om årets innovation och i företagsansvarsserien.

– En otrolig känsla! Bravo vi, glädjer sig mamman till idén om Mutsi-utbildningen, direktör Minea Pyykönen från Pro.

I tävlingen deltog över 300 olika digitala tjänster.

–Tävlingen var väldigt spännande. Vi förbereddde oss omsorgsfullt för presentationen inför domarna. Vi hade fem minuter tid att presentera Mutsi, varefter domarna ställde oss tuffa frågor. Det var fyra domarbedömningar.

Mutsi förbättrar arbetslivet

Banbrytande Mutsi har uppkommit i samarbete mellan Pro och arbetsgivarförbunden LVI-TU och INFRA.   Tjänstens målsättning är smidigare förändringar på arbetsplatserna och hjälp till personalen att orka i fortlöpande förändringar.

– Mutsi är ett lysande exempel på arbetstagar- och arbetsgivarförbundens fina och konstruktiva samarbete för ett bättre arbetsliv, ler Pyykönen.

Såväl ledningen, cheferna som arbetstagarna har nytta av Mutsi. I webbutbildningen ingår rikligt med material såsom botten för planering av förändringar, kommunikationshandbok, test och videor. De är till hjälp i förändringsprocesser och för att kommunicera om processerna.

Mutsi hjälper till att undvika förändringsgrynnorna redan i förväg. Med hjälp av Mutsi har chefen lättare att identifiera smärtpunkterna i förändringen och sköta förändringsprocessen på arbetsplatsen så att människorna inte faller av kärran.

– Vår målsättning är att arbetstagarna skulle orka och må bättre i den ständiga förändringen i arbetslivet. Mutsi erbjuder värdefull hjälp för det här. Hoppas vinsten ger ännu mer publicitet för och användare av tjänsten, säger Minea Pyykönen.

Mutsi ger också hjälp i att behandla förändringsmotstånd. Med tips från webbutbildningen kan chefen lätt inspirera och sporra samt bedöma och utveckla sin egen förändringsberedskap.

Pyykönen uppmuntrar till att pröva Mutsi.

– Tjänsten är gratis och öppen för alla intresserade.

Mutsi hittas på adressen www.proliitto.fi/mutsi. Mutsi har byggts i samarbete mellan Fackförbundet Pro, Infra, LVI-TU, OSG, Faros & Com och Auntie.