Hoppa till huvudinnehållet

"Hur fackförbundets verksamhet ser ut i framtiden ligger faktiskt i våra händer"

Fackaktiva Catharina Haglund har alltid haft en drivkraft att vilja utvecklas och ta på sig nya ansvarsområden. Den aktiva fritiden fylls med allt från fackföreningsverksamhet till friluftsliv och läsning.

Publicerad 17.12.2020 kl. 11:12
Nyheter

ProStoori / Text: Michaela von Kügelgen

Larsmobon Catharina Haglund introducerades till Fackförbundet Pro redan år 1987 när hon började jobba på dåtida Jakobstads Tidning.

– Det var mitt första egentliga jobb inom tidningsbranschen och löneräknaren skrev in mig i facket. Hon tyckte att det är en trygghet att vara med, berättar Haglund.

Nu jobbar hon på företagsmarknadssidan på HSS Media som försäljningsassistent inom annonskundtjänst och -reskontra. Med åren har hon också gått från vanlig Pro-medlem till en aktiv styrelsemedlem inom sin egen förening.

Samvaron med andra medlemmar, utbildningsmöjligheter och tryggheten har gjort fackföreningslivet till ett stort intresse

Det är framförallt samvaron med andra medlemmar, utbildningsmöjligheter och tryggheten som har gjort fackföreningslivet till ett stort intresse för Haglund.

I dag är hon Pro-huvudförtroendeman för tjänstemännen och också vald till vice arbetarskyddsfullmäktig. Tidigare har hon även verkat som viceförtroendeman.

– I ungefär tio års tid har jag varit förtroendevald. Jag har alltid haft en drivkraft för att vilja utvecklas och att ta på mig nya saker.

Haglund gillar att lösa ärenden och att påbörja men också att avsluta nya projekt. Tack vare många erfarenheter har självförtroendet vuxit med åren.

– För att uppnå något är det viktigt att få förtroende och att någon pushar en framåt, säger Haglund.

Hon påminner om att det också krävs att den andra parten vågar ge ett större ansvar och har förtroende till att man klarar av uppgiften.

Många järn i elden

När Haglund inte jobbar med fackfrågor trivs hon ute i naturen i Larsmo – mitt bland skog och vatten. Fritiden förgyller hon med bland annat friluftsliv, renovering och gymträning.

Också inom fritidssysslan Pro har hon många järn i elden. Hon är ordförande för Svenskt forum i Pro, ställde upp som kandidat i representantskapsvalet 2020 och är vald till en av de allmänna suppleanterna.

– Jag vill vara med och påverka – främst den svenskspråkiga servicen. Fackförbundet Pro är så pass finskt att jag har sett att det finns ett stort behov för mera svenskspråkiga utbildningsmöjligheter.

Enligt henne behövs också socialt skyddsnät och ett bra arbetsliv för att alla ska orka jobba ända till pensionen.

– Via samarbete, goda beslut och ett jämlikt samhälle kommer vi redan långt.

Det är också där hennes drivkraft finns. Haglund vill bland annat utveckla utbildningsmöjligheterna på svenska, men också föra fram viktiga ärenden och förslag.

–  Jag vill kunna påverka de beslut som fattas och bidra med förbättringar. Hur fackförbundets verksamhet ser ut i framtiden ligger faktiskt i våra händer, påminner hon.

Svenskt forum i Pro för mer svenskspråkig verksamhet

Svenskt forum i Pro grundades officiellt 2019 som en del av Fackförbundet Pro. Forumet representerar svenskspråkiga medlemmar runtom i Svenskfinland. I styrelsen finns totalt tio medlemmar, sex män och fyra kvinnor, som representerar bland annat tjänstemän inom grafiska branschen, industrin, installation, elautomation, växthusnäring och statligt anställda.

Verksamheten smög igång redan i slutet av 2018. Först försökte grundarna träffas online, men konstaterade snabbt att det är bättre att ses ansikte mot ansikte. I början av 2019 ordnades första träffen tillsammans som styrelsemedlemmar.

– Då gjorde vi upp riktlinjer och strukturer för verksamheten. Alltså vad vi vill göra och hur vi fortsätter med forumet. Det skrevs protokoll och en styrelse blev till.

Det första evenemanget ordnades i september 2019 i Vasa med 37 deltagare.

– Vi ordnade allt själv. Kontaktade föreläsare, bokade hotell och gjorde upp programmet för helgen. Vi fick positiv respons av deltagarna och jättemycket förslag för framtida verksamhet.

Omställning till webbinarier

I maj 2020 var det meningen att ordna följande stora evenemang, den här gången i Hangö, men på grund av coronapandemin blev det inte av. Allt flyttades fram till oktober, men blev uppskjutet än en gång.

I stället har året inneburit en omställning till webbinarier – det blev sammanlagt nio stycken i år.

– På webbinariet om arvsrätt i Finland deltog 135 medlemmar, säger Haglund.

Utöver det har det ordnats föreläsningar om till exempel stresshantering och att bli sin egen coach. Eftersom webbinarierna lockat många medlemmar lovar Haglund att det ska bli fler i fortsättningen.

Förhoppningsvis kan också Svenskt veckoslut ordnas i Hangö under 2021. Det var 50 anmälda i våras och på programmet fanns bland annat föreläsningar, trevlig samvaro och yoga.

– Vi hade ju allt planerat in i minsta detalj och hade till och med folk på väntelistan men coronan satte käppar i hjulet.

Den som inte är med i Fackförbundet Pro vill jag uppmana att ansluta sig

Den viktigaste drivkraften för Catharina Haglund och de övriga eldsjälarna bakom Svenskt forum i Pro är att föra fram den svenska servicen, utbildningsmöjligheter och gemenskapen.

– Vi är mycket stolta över det vi åstadkommit. Och för den som inte är med i Fackförbundet Pro vill jag uppmana att ansluta sig. Man får så mycket trevliga kontakter, sociala förmåner, arbetsplatsstöd, värdefulla medlemsförmåner, möjlighet att delta i utbildningar och dessutom har man ett utmärkt rättsskydd, påminner Haglund.