Hoppa till huvudinnehållet

Lahden autokori i konkurs – 200 blir arbetslösa

– Det råder en chockad stämning, vilket är naturligt, berättar branschombudsman Eija Kiviniemi från Fackförbundet Pro.

Lahden autokori i konkurs – 200 blir arbetslösa

Publicerad 17.09.2014 kl. 13:05
Nyheter

Scanias avtalstillverkare, Lahden Autokori Oy i Lahtis, söker sig i konkurs. Ungefär 200 personer blir arbetslösa, av vilka ungefär 35 är tjänstemän.

– Tidtabellen för nedkörningen är inte känd, eller med andra ord hur länge konkursboet kan snurra resterande beställningar. Lahden Autokori har en beställning på 60 bussar för Scania under arbete, men de blev nu på hälft, berättar branschombudsman Eija Kiviniemi från Fackförbundet Pro. Kiviniemi stöder tjänstemännens förtroendeman och Pros medlemmar vid arbetsplatsens konkurs.

Orsaken till konkursen är Scanias meddelande att man flyttar hela busstillverkningen till sin egen fabrik i Polen. Etelä-Suomen Sanomat var först med nyheten.

Scania kräver att produktionen flyttas till Polen inom 10 månader. Detta trots att Autokori har avtal till slutet av år 2014.

Lahden Autokori anpassade sin verksamhet förra året. Företaget stängde korgfabriken och verkstaden i Villähde i Nastola, som sysselsatte 80 personer.  Nu höll företaget på och ökade sin produktionskapacitet, så att årsproduktionen nästa år skulle ha kunnat höjas från nuvarande 200 bilar till nästan 300 bilar i året.

Omsättningen för Lahden Autokori är cirka 40 miljoner euro. Av produktionen går ungefär 90 procent på export.

Pro Nyheter
Översättning Susanne Paetau