Hoppa till huvudinnehållet

Meyer Turku skär ner 84 arbetsplatser

Meyerin telakalla Turussa valmistuu risteilijöitä.
– Situationen är beklaglig såväl för företaget som avstår från sakkunniga som för personalen, säger Fackförbundet Pros ordförande.

Meyer Turku skär ner 84 arbetsplatser

Publicerad 10.11.2020 kl. 14:12
Nyheter

Pro Nyheter

Tyska varvsbolaget Meyer Turku berättade tisdagen den 10 november att man avslutat samarbetsförhandlingarna för utrustnings- och planeringsavdelningarna. 75 tjänstemän och högre tjänstemän samt nio arbetare förlorar sin arbetsplats.

Huvudförtroendemannen för varvets tjänstemän Osmo Salo berättar att stämningen bland tjänstemännen helt naturligt är dyster.

– Det känns ledsamt såsom alltid då man står inför omfattande uppsägningar. Det är mycket tråkigt att man tvingas avsluta anställningsförhållanden speciellt under coronatiden, då det är klart mer utmanande än under normalt läge att sysselsättas på nytt.

– Meyer avstår från kunniga experter på grund av det globala marknadsläget. Situationen är beklaglig såväl för företaget som avstår från sakkunniga som för personalen, säger Fackförbundet Pros ordförande Jorma Malinen.

Sammanlagt 250 anställningsförhållanden upphör

Samarbetsförhandlingarna, som inleddes i april, omfattade sammanlagt 450 personer. Meyer sade redan i augusti upp 166 personer, det vill säga totalt 250 personers anställningsförhållande upphör. Fartyg som beställts från Åbo byggs, men kryssningsfartygens produktionstidtabell har redan förlängts till följd av situationen.

Meyer Turku har inlett ett program för omställningsstöd, där de som sägs upp får personlig handledning, stöd och utbildning.