Den flera månader långa tvisten om löner för arbetstagarna som flyttades över från Helen Oy till Call Waves Solutions Finland Oy har avslutats med en överenskommelse. Enligt företaget kommer de ensidiga lönesänkningarna att korrigeras och mellanskillnaden kommer att ersättas retroaktivt.
Bakgrunden till konflikten är en övergång där omkring 50 arbetstagare i början av året överfördes från Helen till Call Waves Solutions. Call Waves Solutions meddelade att månadslönerna för tjänstemän skulle sänkas från och med mars eftersom deras anställningsavtal övergick från kollektivavtalet i energibranschen till kollektivavtalet för ICT-tjänstemän.
Call Waves Solutions erbjuder outsourcad kundservice. Den kundservicedel som överfördes omfattar bland annat rådgivning i ärenden som rör energifrågor och kunders avtalsfrågor, nya avtal, ändring och hantering av avtalsärenden.
– Vi som förtroendemän ansåg att vi inte kunde godkänna lönesänkningen och vi kunde inte skriva under den. Vi vände oss också till facket, och förhandlingarna fördes vidare mellan facket och arbetsgivaren, säger huvudförtroendemannen Pilvi Immonen från Call Waves Solutions.
Vändpunkten i den månadslånga tvisten kom när Vakka‑Suomen Puhelin Oy i juni tog över Call Waves Solutions. I förhandlingarna tillsammans med Pro, Tradenomien liitto och JHL fick man till stånd ett avtal som omfattar alla de överförda från Helen vars löner eller extra semesterdagar har ändrats i och med kollektivavtalet.
Överenskommelsen hittades snabbt
Pipsa Sivula, personalchef på Vakka‑Suomen Puhelin, berättar att förhandlingarnas sista fas var lösningsorienterad och snabb. Hon intervjuade personligen nästan alla inblandade för att höra allas perspektiv.
– Redan från början var det klart för oss att vi inte skulle fokusera på att hitta enskilda orsaker, utan tillsammans hitta lösningar och blicka framåt. Efter köpet av Call Waves ville vi snabbt gå mot ett läge där personalen känner sig bra och vi kan börja bygga VSP:s kultur tillsammans med dem, säger Sivula.
Som en följd av det nya avtalet kommer lönerna för medarbetarna att korrigeras till den tidigare nivån. Samtidigt betalas retroaktivt mellanskillnaden mellan den gamla och den sänkta lönen. Enligt Sivula har mellanskillnaderna redan betalats ut som en klumpsumma till ungefär hälften av medarbetarna, och de övriga får den när avtalet har undertecknats.
Arbetstagare vars arbetsuppgifter har förändrats kommer att få den tidigare lönen under motsvarande uppsägningstid och därefter får de lön i enlighet med sin nya befattning.
Vakka‑Suomen Puhelin har även beslutat att kompensera de extra semesterdagar som tidigare funnits i Helen‑medarbetarnas löner. Ersättning för dessa har räknats enligt samma formel som Helen tidigare använt vid konvertering av extra semesterdagar till kontant ersättning.
Förtroendemännen anser att alla arbetstagare har behandlats lika i avtalen, men deras situationer har varierat.
Medarbetarna blev sedda
Sirpa Puolakanaho, förtroendeman som överfördes från Helen, beskriver lönetvisten som en utdragen process som pågick i ett halvt år. Den ensidiga lönesänkningen hann leda till att flera före detta Helen-anställda sade upp sig, och dessutom ökade sjukfrånvaron på arbetsplatsen.
– Jag tvivlade inte en sekund på att detta skulle vända till vår fördel. Men alla fick sin arbetshälsa och ork prövad i takt med att tvisten drog ut på tiden. När resultatet meddelades på mötet, sov jag genast mycket bättre på natten, berättar Puolakanaho.
Hon säger att den nya ägarens inställning till både förhandlingar och personalen var annorlunda från första början.
– De visade genast att de förstod oss anställda och vår besvikelse över att lönerna sänkts. Jag själv hade arbetat på Helen i 18 år och placerades i den näst lägsta löneklassen. Min lön sänktes med 800 euro, säger Puolakanaho.
Hon berömmer arbetsgivarens beslut att en korrigerad lön betalas till de arbetstagare som fortfarande har minst 50 procent av sina tidigare arbetsuppgifter kvar. Hon ser det också som ett viktigt steg att extra lediga dagar nu kompenseras.
– Just nu känns det riktigt bra. Vi får börja om med rent bord, säger Puolakanaho.
Facket stod bakom medlemmarna
Facket stödde arbetstagarna under hela lönetvisten, berättar förtroendemännen.
– Jag har kunnat ringa Pro när som helst, skickat meddelanden via WhatsApp och mejl, och varit på deras kontor. Jag måste säga att medlemsavgiften verkligen varit värd sitt pris i det här läget, säger Puolakanaho.
Arbetstagare som upplever oklarheter kring sin lön ska i första hand tala med sin närmaste chef, säger vice huvudförtroendemannen Tiina Karvonen. Därefter kan man vända sig till arbetsplatsens förtroendeman och vid behov vidare till sitt fackförbund.
Puolakanaho säger att hon alltid har ansett medlemskap i facket vara viktigt.
– Jag anser att det bara är genom facket man får riktig hjälp. De har kunskap om vad som har förhandlats i kollektivavtalen och behärskar arbetsavtalslagen. Om arbetsgivaren säger något, lönar det sig inte att bara blåögt lita på det – det ska kontrolleras med en expert, säger Puolakanaho.
Vakka-Suomen Puhelin har meddelat om samarbetsförhandlingar som dock inte berör de överförda från Helen eller andra som arbetar direkt med kundservice. Förtroendemännen förhandlar även för dessa tjänstemän och står vid medlemmarnas sida.
 
   
   
  