Heleniltä Call Waves Finlandille siirtyneiden työntekijöiden kuukausia kestänyt palkkakiista on päättynyt sopuun. Työntekijöiden yksipuoliset palkanalennukset korjataan, ja erotus korvataan takautuvasti, yrityksestä kerrotaan.
Kiistan taustalla on liikkeenluovutus, jossa Helsingin kaupungin omistamalta Helen Oy:lta siirtyi vuoden alussa noin 50 työntekijää Call Waves Solutions Finland Oy:lle. Call Waves Solutions ilmoitti alentavansa toimihenkilöiden kuukausipalkkoja maaliskuun alusta sillä perusteella, että näiden työsopimus vaihtui energia-alan työsopimuksesta ICT-alan toimihenkilöiden työehtosopimukseen.
Call Waves Solutions tarjoaa ulkoistettua asiakaspalvelua. Liikkeenluovutuksella siirtynyt asiakaspalvelukokonaisuus sisältää muun muassa neuvontaa energia-asioissa ja asiakkaan sopimusasioissa sekä sopimusten tekemistä, sopimusmuutoksia ja virhetilanteiden käsittelyä.
– Olimme sitä mieltä luottamusmiehinä, että emme hyväksy palkka-alennusta emmekä voi allekirjoittaa sitä. Olimme siitä myös liittoon yhteydessä, ja neuvottelut siirtyivät liiton ja työnantajan väliseksi, Call Waves Solutionsin pääluottamusmies Pilvi Immonen kertoo.
Käännekohta kuukausia kestäneeseen kiistaan koitti, kun Vakka-Suomen Puhelin Oy osti Call Waves Solutionsin kesäkuussa. Sen käymät neuvottelut yhdessä Pron, Tradenomien ja JHL:n kanssa synnyttivät sopimukset, jotka tullaan tekemään kaikkien niiden Heleniltä siirtyneiden kanssa, joiden palkkoihin tai lisäpäiviin on tehty muutos työehtosopimukseen perustuen.
Yhteinen näkemys löytyi nopeasti
Vakka-Suomen Puhelimen henkilöstöjohtaja Pipsa Sivula kertoo neuvottelujen viimeisen vaiheen sujuneen ratkaisukeskeisesti ja nopeasti. Hän kertoo haastatelleensa henkilökohtaisesti lähes kaikki tilanteeseen liittyvät henkilöt voidakseen kuulla kaikkien osapuolten näkemykset.
– Jo alussa meille oli selvää, että emme keskity yksittäisten syiden etsimiseen, vaan haluamme yhdessä löytää ratkaisuja ja katsoa eteenpäin. Call Wavesin oston myötä halusimme edetä nopeasti kohti tilannetta, jossa henkilöstö kokee olonsa hyväksi ja voimme lähteä rakentamaan VSP:n kulttuuria yhdessä heidän kanssaan, Sivula sanoo.
Syntyneen sovun seurauksena työntekijöiden palkat korjataan vanhan palkan mukaisiksi. Samalla heille maksetaan takautuvasti vanhan palkan ja alennetun palkan välinen erotus. Sivulan mukaan erotukset on ehditty maksaa könttäsummana jo noin puolelle työntekijöistä, ja loputkin saavat ne sopimukset allekirjoitettuaan.
Ne työntekijät, joiden työtehtävä muuttui, saavat vanhaa palkkaa irtisanomisanomisaikaa vastaavan ajan, jonka jälkeen heille maksetaan uuden tehtävän mukaista palkkaa.
Vakka-Suomen Puhelin päätti kompensoida heleniläisten kuukausipalkkaan myös näillä aiemmin käytössä olleet lomien lisäpäivät. Lisäpäivien korvaukset on laskettu samalla kaavalla, jolla lisäpäiviä on aiemmin Helenissä ollut mahdollista vaihtaa rahakorvaukseen.
Luottamusmiesten mukaan kaikkia työntekijöitä on kohdeltu sopimuksissa yhdenvertaisesti, mutta työntekijöiden tilanteet vaihtelivat.
Työntekijät tulivat nähdyiksi
Heleniltä siirtynyt luottamusmies Sirpa Puolakanaho kuvaa palkkakiistaa pitkäksi puolivuotiseksi. Yksipuolinen palkanalennus ehti johtaa useiden heleniläisten irtisanoutumiseen, minkä lisäksi sairauspoissaolojen määrä työpaikalla lisääntyi.
– En epäillyt hetkeäkään, ettei tämä kääntyisi meille. Jokaisen työhyvinvointi ja työssä jaksaminen oli kiistan pitkittyessä kuitenkin koetuksella. Kun lopputuloksesta kerrottiin palaverissa, nukuin seuraavan yön paljon paremmin, Puolakanaho kertoo.
Uuden omistajan asenne neuvotteluja ja työntekijöitä kohtaan oli heti erilainen kuin aikaisemmin, hän sanoo.
– He ottivat heti sen kannan, että ymmärsivät meitä työntekijöitä ja mielipahaamme siitä, että palkkamme oli vedetty alas. Itsekin olin tehnyt Helenissä töitä 18 vuoden ajan, ja minut laskettiin toiseksi alimpaan palkkaluokkaan. Palkastani vedettiin 800 euroa pois, Puolakanaho kertoo.
Puolakanaho kiittelee työnantajan päätöstä, jonka mukaan korjattua palkkaa saavat ne työntekijät, joilla on vähintään 50 prosenttia vanhaa työtehtävää jäljellä. Hyvänä vastaantulona hän pitää myös lisävapaiden korvaamista.
– Nyt olo on todella hyvä. Pääsemme aloittamaan puhtaalta pöydältä, Puolakanaho sanoo.
Liitto jäsenten tukena
Liitto tuki työntekijöitä koko palkkakiistan ajan, luottamusmiehet kertovat.
– Olen voinut soittaa Prohon koska vain, laittanut whatsappia ja sähköpostia ja käynyt toimistolla. Täytyy sanoa, että kyllä jäsenmaksuille on ollut katetta tässä vaiheessa, Puolakanaho sanoo.
Työntekijän, joka kokee palkassaan olevan epäselvyyksiä, tulee ensisijaisesti keskustella asiasta oman esihenkilönsä kanssa, varapääluottamusmies Tiina Karvonen sanoo. Sen jälkeen yhteyttä voi ottaa työpaikan luottamusmieheen ja sitä kautta tarvittaessa omaan ammattiliittoon.
Puolakanaho kertoo pitäneensä ammattiliiton jäsenyyttä aina tärkeänä.
– Olen sitä mieltä, että ainoastaan ammattiliittojen kautta saa sen oikean avun. Heillä on ymmärrys siitä, mitä he ovat työehtosopimuksissa neuvotelleet, ja työsopimuslaki hallussa. Jos työnantaja sanoo jotain, ei kannata vain sinisilmäisesti luottaa siihen, vaan tarkistaa se asiantuntijalta, Puolakanaho sanoo.
Vakka-Suomen Puhelin on ilmoittanut muutosneuvotteluista, jotka eivät koske Heleniltä siirtyneitä tai muita suoraa asiakaspalvelutyötä tekeviä. Luottamusmiehet neuvottelevat näidenkin toimihenkilöiden puolesta ja ovat jäsenten tukena.