Hoppa till huvudinnehållet

Pro gav strejkvarsel för privata socialservicebranschen

Nuori nainen keskustelee seniorin kanssa.
Pro har idag gett strejkvarsel för privata socialservicebranschen. Om enighet inte uppnås i kollektivavtalsförhandlingarna, börjar strejkerna den 23 maj.

Pro gav strejkvarsel för privata socialservicebranschen

Publicerad 04.05.2023 kl. 14:39
Nyheter

Pro har idag gett strejkvarsel för privata socialservicebranschen tillsammans med de andra arbetstagarorganisationerna. Om enighet inte uppnås i kollektivavtalsförhandlingarna, börjar strejkerna i privata socialservicebranschen den 23 maj klockan 00.01.

Strejken inom småbarnspedagogiken är nationell och daghemmen som omfattas av den hittar du här. Strejken omfattar arbetsskift som börjar mellan tisdag 23.5.2023 klockan 00.01 och onsdag 24.5.2023 klockan 23.59. Strejken räcker till slutet av det sista arbetsskiftet.

Strejken i serviceboenden med vård dygnet runt riktar sig till Egentliga Tavastland, Päijänne-Tavastland och Birkaland. Arbetsplatserna som omfattas av strejken hittar du här. Strejken gäller arbetsskift som börjar mellan 23.5 klockan 00.01 och 27.5 klockan 23.59. Strejken räcker till slutet av det sista arbetsskiftet.

Löneskillnaden driver proffs från branschen

Privata socialservicebranschens förhandlingar har förts sedan januari, men resultat har inte uppnåtts. I förhandlingarna skaver speciellt nivån på lönehöjningarna.

- Den största utmaningen är löneskillnaderna mellan den privata socialservicebranschen och den offentliga välfärdsområdessektorn. Löneskillnaden har lett till att arbetstagarna byter från den privata socialservicebranschen till den offentliga sektorn. Situationen kommer ytterligare att försvåras om vi inte kan minska löneskillnaden, säger direktör Niko Simola.

Kollektivavtalsförhandlingarna förs av Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia, Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL, Förhandlingsorganisationen för social- och hälsovården (TSN) samt Sosiaalipalvelualan allianssi Salli. Fackförbundet Pro hör till Sallis förhandlingsorganisation tillsammans med Fackförbundet Jyty och Finlands Hälsovårdarförbund FHVF. Arbetsgivaren företräds av Hyvinvointiala HALI.

Ungefär 70 000 arbetstagare arbetar i privata socialservicebranschen, till exempel i privata vårdhem och daghem.