Hoppa till huvudinnehållet

Pro och ERTO har idag 26.1 varslat om strejk i ekonomiförvaltningsbranschen

tyhjä toimisto
Strejken gäller de arbetsturer som börjar mellan fredag 10.2.2023 klockan 0.01 och måndag 13.2.2023 klockan 23.59. Den omfattar dem som arbetar i ekonomiförvaltningsbranschen och gör arbete som är i enlighet med ekonomiförvaltningsbranschens kollektivavtal.

Pro och ERTO har idag 26.1 varslat om strejk i ekonomiförvaltningsbranschen

Publicerad 26.01.2023 kl. 11:12
Nyheter

Varför i strejk?

Palvelualojen työnantajat PALTA ry kieltäytyy sopimasta alalle reilua palkkaratkaisua.

Ekonomiförvaltningsbranschens kollektivavtalsförhandlingar har fortgått resultatlösa redan i cirka fyra månaders tid. Kollektivavtalet löpte ut redan 30.11.2022, men arbetsgivarnas företrädare Arbetsgivarna för servicebranscherna PALTA nekar till att avtala en rejäl löneuppgörelse för branschen.

– Vi kan inte godkänna försämring av anställningsvillkoren, bland annat försämring av semesterrättigheterna, söndagsersättningar eller äventyrande av semesterpremien. Vi kräver en rejäl avtalsuppgörelse, som respekterar branschens proffs och tryggar köpkraften. För att påskynda förhandlingarna inleder vi en strejk i företagen i ekonomiförvaltningsbranschen. Målsättningen är att så snabbt som möjligt få förhandlat kollektivavtal som tryggar medlemmarnas förmåner, säger Fackförbundet Pros direktör för servicesektorn Minea Pyykönen.