Hoppa till huvudinnehållet

Pros förhandlingar i teknologiindustrin slutade resultatlösa – ny förhandlingstid överenskoms inte

Teknologiateollisuuden neuvottelut jatkuivat tänään
Förhandlingarna mellan Fackförbundet Pro och Teknologiindustrins arbetsgivare fortsatte idag 28.12.2021. I förhandlingarna uppnåddes inget närmande och Pros förhandlare konstaterade att det inte i det här skedet finns förutsättningar för fortsatta förhandlingar.

Publicerad 28.12.2021 kl. 14:02
Nyheter

I arbetsgivarförbundets förslag ingår ingen typs allmän höjning av lönerna och förhöjningsnivån som tidigare presenterats för Pro understiger rejält ökningen som förutspås i levnadskostnader.

Parternas syn på sättet att förverkliga en löneuppgörelse och storleken på lönehöjningarna är så långt från varandra, att förhandlingsresultat inte kan uppnås nu. Ny förhandlingstid överenskoms inte.

Pros målsättning är en löneuppgörelse som tryggar utvecklingen av köpkraften för alla medlemmar. Om lönerna kan man i första hand avtala på arbetsplatserna med förtroendemannen och sålunda söka en uppgörelse som är lämplig för arbetsplatsen. Om man inte når enighet lokalt behövs det en stupstocksbestämmelse i kollektivavtalet, som tryggar skäliga löneförhöjningar för alla tjänstemän. En tillräckligt stor allmän höjning är det enda sättet att säkerställa att var och ens köpkraft utvecklas.

Pros förhandlingsdelegation för teknologiindustrin sammankommer i morgon 29.12.2021 för att bedöma läget och fortsatta åtgärder.