Hoppa till huvudinnehållet

Pros intressebevakning stärks nästa år

Edustajakokous 2021
Pros intressebevakning blir starkare. Kollektivavtalsförhandlingarna anger takten det kommande året. Medlemmarna utlovas nya tjänster.

Pros intressebevakning stärks nästa år

Publicerad 01.12.2021 kl. 14:33
Nyheter

Fackförbundet Pros intressebevakning stärks ytterligare nästa år då fackföreningen Nousu blir medlem i Pro.

— Situationen är historisk, för nu är hela finanssektorns intressebevakning under samma tak, säger ordförande Jorma Malinen.

Kollektivavtalsförhandlingarna anger takten för verksamheten nästa år. Pro förhandlar under vintern och våren otaliga kollektivavtal. Förhandlingarna syns starkt såväl i Pros kommunikation som i nationella medier tack vare Yhdessä Sopien-marknadsföringskampanjen (internt Tillsammans mot avtal). Kampanjen påminner om betydelsen av avtalande och kollektivavtal.

Nästa år har vi dessutom som målsättning att öka löneöppenheten och förbättra arbetshälsan. Pro vill att medlemmarna upplever arbetslivet rättvist och är nöjda med sin ställning på arbetsmarknaden. Som förbund tänker Pro delta aktivt i den samhälleliga och ekonomipolitiska diskussionen i frågor som är viktiga för löntagarna.

Mångsidigt utbud för medlemmarna

Medlemmarna står i fokus nästa år. Det utlovas nya tjänster, till exempel för arbetsplatsernas hantering av förändringar. Dessutom effektiveras marknadsföringen av de nuvarande mångsidiga medlemstjänsterna så att allt fler medlemmar tar dem till sig.

Medlemsutbildningarna ordnas huvudsakligen på webben. Utöver webbinarier erbjuds utbildningar typ workshops för att stöda medlemmarnas välbefinnande och kompetensutveckling.

Pros representantskap behandlade och godkände på sitt möte i fredags nästa års verksamhetsplan och budget.

Pros medlemsavgift oförändrad nästa år

Representantskapet beslöt också att medlemsavgiften nästa år förblir oförändrad. Fackförbundet Pros medlemsavgift är 1,25 procent av skattepliktig löneinkomst år 2021. Avgiften är högst 49 euro i månaden och i den ingår Arbetslöshetskassan Pros medlemsavgift.

Pros kostnader nästa år för den egentliga verksamheten är ungefär på det här årets nivå. De stiger moderat med 3,4 procent.

— Budgeten möjliggör kvalitativ verksamhet för medlemmarna, säger ekonomi- och förvaltningsdirektör Jani Salenius.