Pron edunvalvonta vahvistuu ensi vuonna

Edustajakokous 2021
Pron edunvalvonta vahvistuu. Tes-neuvottelut tahdittavat tulevaa vuotta. Jäsenille luvassa uusia palveluita.

Pron edunvalvonta vahvistuu ensi vuonna

Julkaistu 26.11.2021 klo 16:48

Ammattiliitto Pron edunvalvonta vahvistuu entisestään ensi vuonna, kun ammattiyhdistys Nousu liittyy Pron jäseneksi.

— Tilanne on historiallinen, sillä nyt saman katon alla on koko finanssisektorin edunvalvonta, puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

Työehtosopimusneuvottelut tahdittavat ensi vuoden toimintaa. Pro neuvottelee talven ja kevään aikana lukuisia työehtosopimuksia. Neuvottelut näkyvät vahvasti niin Pron viestinnässä kuin valtakunnallisissa medioissa Yhdessä Sopien -markkinointikampanjan ansiosta. Kampanja muistuttaa sopimisen ja työehtosopimusten tärkeydestä.

Lisäksi ensi vuoden tavoitteena on palkka-avoimuuden lisääminen ja työhyvinvoinnin kohentaminen. Pro haluaa, että jäsenet kokevat työelämän oikeudenmukaiseksi ja ovat tyytyväisiä asemaansa työmarkkinoilla. Liittona Pro aikoo osallistua aktiivisesti yhteiskunnalliseen ja talouspoliittiseen keskusteluun palkansaajille tärkeissä asioissa.

Monipuolista tarjontaa jäsenille

Jäsenet ovat huomion keskipisteenä ensi vuonna. Luvassa uusia palveluita esimerkiksi työpaikkojen muutoksenhallintaan. Lisäksi nykyisten monipuolisten jäsenpalveluiden markkinointia tehostetaan, jotta yhä useampi jäsen ottaa ne omakseen.

Jäsenkoulutukset järjestetään pääasiassa verkon välityksellä. Webinaarien lisäksi tarjolla on työpajatyyppisiä koulutuksia tukemaan jäsenten hyvinvointia ja osaamisen kehittämistä.

Pron edustajisto käsitteli ja hyväksyi ensi vuoden toiminta- ja taloussuunnitelman kokouksessaan perjantaina.

Pron jäsenmaksu säilyy ennallaan

Edustajisto päätti myös pitää jäsenmaksun ensi vuonna ennallaan. Ammattiliitto Pron jäsenmaksu on 1,25 prosenttia veronalaisesta palkkatulosta vuonna 2021. Maksu on enimmillään 49 euroa kuukaudessa, ja sisältää Työttömyyskassa Pron jäsenmaksun.

Pron ensi vuoden varsinaisen toiminnan kulut ovat liki tämän vuoden tasolla. Nousua on maltilliset 3,4 prosenttia.

— Budjetti mahdollistaa laadukkaan toiminnan jäsenistön hyväksi, talous- ja hallintojohtaja Jani Salenius sanoo.