Hyppää pääsisältöön

Luottamushenkilöt

Luottamushenkilöt

Henkilöstön edustajat ovat tukenasi kaikissa työhösi liittyvissä kysymyksissä. Luottamusmies on asiantuntija ja etujesi valvoja työpaikalla. Työsuojeluvaltuutettu puolestaan valvoo työsuojelulain toteutumista.
Luottamushenkilöt ovat töissä työpaikallasi ja hoitavat tehtäviään liiton tuella

Luottamusmies edustaa yrityksessä Ammattiliitto Pron järjestäytyneitä työntekijöitä ja valvoo lakien ja sopimusten noudattamista.

Luottamusmies auttaa liittonsa jäseniä pulmatilanteissa ja on mukana kehittämässä työyhteisöä. Hän toimii ensisijaisena, työntekijöiden valitsemana edustajana neuvottelutilanteissa. Luottamusmiehen toimikausi on pääsääntöisesti kolme vuotta.

Työpaikalla kaikkien liiton jäsenten tulee saada tieto siitä, kuka on heidän luottamusmiehensä. Löydät oman luottamusmiehesi yhteystiedot kirjautumalla Proplussaan.

Lisää tietoa

Työsuojeluvaltuutettu on työpaikan turvallisuuden asiantuntija, joka valvoo työpaikalla henkilöstön edustajana työsuojelulain toteutumista. Työsuojeluvaltuutettu perehtyy työpaikkaansa koskeviin työsuojeluasioihin ja osallistuu työpaikan työsuojelutarkastuksiin.

Luottamushenkilöillä on oikeus osallistua koulutussopimusten perusteella työajallaan Ammattiliitto Pron järjestämiin koulutuksiin. Työnantaja maksaa koulutukseen osallistumisen ajalta palkkaa. Koulutukseen osallistumisesta on sovittava etukäteen työnantajan kanssa. Luottamushenkilöiden perus-, asiantuntija- ja erityiskoulutukset löydät kohderyhmittäin tapahtuma- ja koulutuskalenteristamme.

Luottamusmies valitaan yleensä kolmen vuoden toimikaudeksi. Toimikausi alkaa valintaa seuraavan kalenterivuoden alusta. Kaikilla työpaikan prolaisilla on oikeus asettua luottamusmiesehdokkaaksi.

Työsuojeluvaaleissa toimihenkilöt valitsevat edustajansa työpaikan työsuojelun yhteistoimintaan. Työsuojeluvaalit järjestetään kahden vuoden välein ajanjaksolla 1.11.–31.12., ellei toisin ole sovittu. Työsuojeluvaaleissa kaikki työntekijät voivat äänestää ja asettua ehdolle.

Nuori vakava nainen
Mistä löydän omat luottamushenkilöni?
Nuori vakava nainen

Omalta luottamusmieheltäsi saat vastauksia juuri sinun työpaikkasi kysymyksiin.  Luottamushenkilöt auttavat sinua myös esimerkiksi epäasiallisen kohtelun tilanteissa.  Löydät omien luottamushenkilöittesi yhteystiedot Proplussasta.

Luottamusmiesvaalit

Työsuojeluvaalit

Työelämän tietopankki

Vastaukset moneen työelämäkysymykseen.

Mietitkö vielä, miten edetä?

Jäsenenä käytössäsi ovat kaikki asiantuntijamme.

Ota meihin yhteyttä, autamme mielellämme!

Liity jäseneksemme jo tänään!

Saat kaikki edut ja palvelut käyttöösi.

Jäsenyys sisältää ansiosidonnaisen työttömyysturvan.