Hoppa till huvudinnehållet

Pros medlemmar får arbetslöshetsersättningarna snabbt på kontot

Arbetslöshetskassan Pro betalar arbetslöshetsersättningen så snabbt som möjligt till Pro-medlemmarnas konton även under undantagstillståndet.

Pros medlemmar får arbetslöshetsersättningarna snabbt på kontot

Publicerad 02.04.2020 kl. 14:42
Nyheter

Pro Medlemsärenden

Pros medlemmar är försäkrade i Arbetslöshetskassan Pro i fall av permitteringar eller uppsägningar. Enligt kassans direktör Mervi Ruokola betalar Pro-kassan inkomstrelaterade ersättningar till sina medlemmar då eventuella permitteringar börjar och under dem, så snabbt som möjligt även i detta speciella läge.

– Arbetslöshetskassan Pros ekonomiska situation är bra och personalresurserna räcker för att sköta inkomstrelaterade ersättningar till medlemmar som blir permitterade eller uppsagda till följd av coronaviruset.

Kassan behandlar inkomna ansökningar så snabbt som möjligt och medlemmarna kan i kassans e-tjänst följa med hur den egna ansökan framskrider. Kassans behandlingstider är för tillfället bra: nya ansökningar har fåtts till betalning på en dryg vecka och direkta fortsatta ansökningar har kommit till betalning utan dröjsmål följande möjliga betalningsdag.

Fackförbundet Pros anställda är beredda att stöda arbetslöshetskassan genom att svara på medlemmarnas frågor, så att kassans handläggare kan koncentrera sig på behandlingen av ansökningarna utan att behandlingstiderna förlängs.

–  I ärenden som gäller arbetslöshetsersättningen lönar det sig ändå att i första hand vara i kontakt med arbetslöshetskassan. Vi har sammanställt tydliga anvisningar på vår webbplats, som det lönar sig att bekanta sig med, tipsar Ruokola.