Pro Nyheter/Källa: Pros pressmeddelande 6.4.2017
Fackförbundet Pro vill erbjuda än bättre, kvalitativare och mångsidigare riktat innehåll till sina medlemmar. Förbundet publicerade i dag ProStoori-webbplatsen på adressen www.prostoori.fi.
– Pro har tagit små digisprång redan i flera år. Vi har tagit i bruk nya elektroniska kanaler allt eftersom de blivit tillgängliga för den stora publiken. Digitala kommunikationskanaler är vardag och de försnabbar den interaktiva multimediala kommunikationen, berättar mediedirektör Jaana Aaltonen från Fackförbundet Pro.
ProStoori-nyhetsbrevet sänds ungefär var tredje vecka till alla Pros medlemmar. De som är intresserade av sakkunnigas vardag och liv kan beställa nyhetsbrevet på adressen www.prostoori.fi eller besöka webbplatsen då det passar den egna tidtabellen. Webbplatsen är helfinsk, men under året kommer det att publiceras några artiklar på svenska, som införs bland förbundets nyheter.
ProStoori produceras av Otavamedia OMA. Producent är Verna Julkunen och layouten har planerats av digiplanerare Jere Saarelainen. Bildredaktör är Liisa Seppo och kundrelationschef Anneli Frantti.
ProStooris chefredaktör är Fackförbundet Pros chefredaktör för webbkommunikation Katja Palhus.
– Brytningsskedet inom media syns också i fackförbundens kommunikation. Medlemmarna vill ha aktuell information i realtid om fenomen i arbetslivet och om den egna intressebevakningen. De elektroniska kanalerna är det bästa alternativet för det här. I ProStoori tar man sig an fenomen i arbetslivet på ett djupare plan, medan tyngdpunkten i webbnyheterna på Pros ingångssida är snabbhet och att lyfta fram medlemmarnas synvinklar, berättar Palhus.
Följer med i fickan
Till skillnad från tidningen följer ProStoori med överallt i smarttelefon, dator eller pekplatta. Den tryckta Ammatissa Pro-tidningen slutade utkomma i slutet av år 2016.
– Digitaliseringen hämtar i allt snabbare takt in nya apparater och verksamhetssätt i vår vardag. Det kan vara vemodigt att avstå från det som är bekant och tryggt. Jag har ändå lärt mig i livet att det lönar sig att våga avstå för att kunna få något ännu bättre i stället. ProStoori är nytt och bättre, fortsätter Aaltonen.
Pros webbplats och nyheter fortsätter på adressen www.proliitto.fi. ProTV:s videokanal publicerar rörlig arbetslivsinformation på adressen www.protv.fi.
Pro använder fortfarande finländska sakkunniga i den grafiska branschen och tryckerier vid planering och tryckning av kollektivavtal och marknadsföringsmaterial. Vi favoriserar finländsk och europeisk produktion i alla materialanskaffningar.