Hoppa till huvudinnehållet

TextJenni Meronen | Översättning Susanne Paetau
BildPetri Anttila
Pron edustajisto syyskuu 2023
207 Pro-medlemmar ställer upp i valet och 100 av dem väljs till representantskapet. Kandidaterna kommer från olika håll i landet och har en gedigen facklig erfarenhet.

På hösten väljer Pros medlemmar igen förbundets högsta beslutande organ, representantskap med 100 medlemmar för perioden 2024–2028. Representantskapsvalet hålls 12.8–19.9 och 207 personer ställer upp i valet.

Det är något färre kandidater än vid förra valet, då 216 medlemmar kandiderade. Utöver de ordinarie ledamöterna kommer upp till 100 allmänna suppleanter att väljas.

Representantskapet beslutar om de riktlinjer enligt vilka Pro ska agera för att stödja medlemmarnas intressebevakning. Det fastställer förbundets politik, väljer ordförande och styrelse samt övervakar styrelsens verksamhet.

Den fastställer också förbundets bokslut, beviljar ansvarsfrihet för de ansvariga och beslutar om medlemsavgiften och om den andel av medlemsavgiften som skall återbetalas till föreningarna. Representantskapet beslutar också om förbundets medlemskap i centralorganisationen.

- Representantskapet sammanträder två gånger per år, vid behov oftare. Vanligen hålls mötet i Majvik i Kyrkslätt, som är Pros traditionella mötesplats, berättar Pros organisationschef Pasi Nieminen.

Hela Finland representerat

Röstningen i valet sker sektorvis. Inom industrisektorn finns det 59 kandidater, inom servicesektorn 38, inom finanssektorn 34, inom ICT- och kommunikationssektorn 32 och inom den offentliga sektorn 44. Omröstningen är nationell i service- och finanssektorn samt i den offentliga sektorn, och regional i de övriga.

-Sektorerna har själva kunnat välja om de vill rösta nationellt eller regionalt. Oberoende av röstningsmetod väljs personer till representantskapet på platser som fördelas per sektor och region, berättar Nieminen.

Kvoterna säkerställer den regionala representationen i representantskapet. Enligt Nieminen är antalet kandidater proportionerligt mot antalet medlemmar i varje sektor och region.

Valområdena indelas enligt Pros regionala verksamhet i Norra Finland (22 kandidater), Östra Finland (29 kandidater), Västra Finland (70 kandidater) och Södra Finland (86 kandidater).

Kandidater med gedigen facklig erfarenhet

Könsfördelningen bland kandidaterna är mycket jämn, 105 kvinnor och 102 män. Enligt Nieminen finns det inga kvoter för manliga eller kvinnliga kandidater, men enligt Pros stadgar bör könsfördelningen beaktas i valet.

Kandidaternas medelålder är cirka 52 år. Även om antalet unga medlemmar i Pro har ökat, utgör de unga fortfarande en klar minoritet bland kandidaterna.

- De som är mellan 20 och 35 år har ofta andra saker i tankarna, såsom att bilda familj eller studera. Det är naturligt att många börjar engagera sig i fackföreningsverksamheten först när de har bildat familj, avslutat sina studier och fått jobb, säger Nieminen.

Nieminen beskriver kandidaterna som personer som länge varit med i fackföreningsrörelsen, är välkända och har en färdig väljarbas. Kandidaterna hr kunnat nomineras både av Pros medlemsföreningar och av valmansföreningar med minst 20 medlemmar.

Din röst har betydelse

Enligt Nieminen är det värdefullt att medlemmarna i Pro direkt väljer representamntskapet. Trots detta är valdeltagandet i representantskapsvalet ofta lågt.

-Representantskapets verksamhet kan vara svår att förstå och kan kännas avlägsen. Tanken bakom valen är dock densamma som för riksdagsval. När du genom att rösra ger en fullmakt till någon vars åsikter stämmer överens med dina egna, kan du styra förbundets verksamhetsinriktning. Genom att rösta påverkar du, uppmuntrar Nieminen.

Röstningen sker elektroniskt. Röstberättigade är Pro-medlemmar som är i arbetslivet eller står till arbetsmarknadens förfogande eller är tillfälligt borta från arbetsmarknaden och som är antecknade i medlemsregistret 2.8.2024.

Varje röstberättigad får valmaterialet och kandidatförteckningen för sin valkrets. Man kan bekanta sig med kandidaterna i valkompassen, som öppnar den 3 juni.

Bilden är från representantskapet förra hösten.