Hoppa till huvudinnehållet

Så här för du fram din kompetens och får en ny karriär

Kuvituskuva Uusioura-tapahtuman artikkeliin
TextMatti Lintulahti | Översättning Susanne Paetau
BildAdobe Stock
Kuvituskuva Uusioura-tapahtuman artikkeliin
UusioUra-evenemanget sammanför över 45-åriga arbetstagare som är intresserade av en ny karriär och arbetsgivare intresserade av erfarna arbetstagare. Kom med till Kabelfabriken 4.9 och lär dig lyfta fram hela din kompetens.

Är du intresserad av en ny arbetsplats, en helt ny karriär eller utbildning för nytt yrke? Vill du lära dig att lyfta fram din kompetens på annat sätt än den traditionella cv:n? Då lönar det sig att anmäla sig till evenemanget UusioUra som Fackförbundet Pro arrangerar i Kabelfabriken i Helsingfors.

– Syftet med evenemanget är att hjälpa arbetssökande att bättre föra fram hela sin kompetens. Experter ger tips bland annat om att utnyttja artificiell intelligens i jobbsökning och hur man kan föra fram den egna yrkeskunskapen. I praktiska workshops har man möjlighet att själv lära sig identifiera sin kompetens och hur det skulle löna sig att berätta om den i jobbsökningen, berättar direktör Minea Pyykönen från Fackförbundet Pro.

Alla arbetssökande är välkomna till UusioUra-evenemanget, fastän det speciellt är inriktat på sysselsättande av över 45-åringar. Evenemanget är ett lysande tillfälle att bekanta sig med mångsidigt arbets- och utbildningsutbud. Ett mycket brett utbud av företag, läroanstalter och samfund från olika sektorer kommer att ställa ut och kan hjälpa dig att hitta ett jobb eller en ny karriär.

Det finns dolda krafter i erfarna arbetstagare

Det är allt viktigare för arbetsgivare att utnyttja äldre arbetstagares erfarenhet och kunskap.

– Ansvarsfulla arbetsgivare vill utnyttja erfarna arbetstagares yrkeskunskap. Enligt undersökningar är äldre arbetstagare mindre sjuka, de har utmärkt motivation att arbeta och de förbinder sig till arbetsgivaren för längre tid än unga nyexaminerade, som först bygger upp sin karriär, berättar Pyykönen.

– I det här läget med arbetskraftsbrist har arbetsgivaren inte råd att låta bli att utnyttja erfarna arbetstagares kunskap och intresse.

Finland behöver allas arbetsinsats

För Fackförbundet Pro är det viktigt att erbjuda sina medlemmar rekryterings- och karriärcoachning. Nuförtiden stannar man inte nödvändigtvis kvar i samma bransch under hela arbetskarriären, utan många kan hitta ett nytt yrke i en helt annan bransch.

Pro vill dessutom främja ansvarsfull och etisk rekrytering.

– Under UusioUra-evenemanget belönas årets etiska rekryterare. Med hjälp av priset vill vi lyfta fram god rekryteringspraxis och minska åldersdiskriminering.

Pro följer även noggrant med den av regeringen tillsatta arbetsgruppens utredning om sätt att öka sysselsättningen av äldre och att förlänga deras tid i arbetslivet med arbetskraftspolitiska medel.

- Vi försöker påverka utredningsarbetets resultat så att åtgärderna som föreslås på riktigt hjälper sysselsättning av äldre och byte av bransch, säger Pyykönen.

Utredningsperson Jari Lindströms arbetsgrupp bör före slutet av oktober komma med förslag på åtgärder.

ProStoori berättar om de nyaste tipsen och fenomenen i arbetslivet

Anslut dig till e-postlistan och du får ProStoori-nyhetsbrevet till din e-post en gång i månaden.