Hyppää pääsisältöön

Näin saat todellisen osaamisesi esiin ja pääset uudelle uralle

Kuvituskuva Uusioura-tapahtuman artikkeliin
KirjoittanutMatti Lintulahti
KuvaAdobe Stock
Kuvituskuva Uusioura-tapahtuman artikkeliin
UusioUra-tapahtuma kerää yhteen yli 45-vuotiaat uudesta urasta kiinnostuneet työntekijät ja kokeneista työntekijöistä innostuneet työnantajat. Tule mukaan 4.9. Kaapelitehtaalle ja opi tuomaan todellinen osaamisesi esiin.

Kiinnostaako uusi työpaikka, kokonaan uusi ura tai kouluttautuminen uuteen ammattiin? Haluatko oppia tuomaan todellisen osaamisesi esille perinteisen ansioluettelon sijaan? Silloin kannattaa ilmoittautua mukaan Ammattiliitto Pron järjestämään UusioUra-tapahtumaan Helsingin Kaapelitehtaalle 4.9.2024.

– Tapahtuman tavoitteena on auttaa työnhakijoita tuomaan paremmin esiin todellinen osaamisensa. Asiantuntijat antavat vinkkejä muun muassa tekoälyn hyödyntämiseen työnhaussa ja miten tuoda esiin omaa osaamistaan. Käytännöllisissä työpajoissa pääsee itse oppimaan oman osaamisen tunnistamista ja miten osaamisestaan kannattaisi työnhaussa kertoa, johtaja Minea Pyykönen Ammattiliitto Prosta kertoo.

UusioUra-tapahtumaan ovat tervetulleita kaikki työnhakijat, vaikka tapahtuma painottuu erityisesti yli 45-vuotiaiden työllistämiseen. Tapahtuma on loistava paikka tutustua monipuoliseen työ- ja koulutustarjontaan. Näytteilleasettajiksi on tulossa eri aloilta erittäin laaja joukko yrityksiä, oppilaitoksia ja yhteisöjä, jotka voivat auttaa työllistymisessä tai uuden uran löytämisessä.

Kokeneissa työntekijöissä on piilevää voimaa

Työnantajille on yhä tärkeämpää hyödyntää ikääntyvien työntekijöiden kokemus ja osaaminen.

– Vastuulliset työnantajat haluavat hyödyntää kokeneiden työntekijöiden osaamista. Tutkimusten mukaan ikääntyneet työntekijät sairastavat vähemmän, heidän motivaationsa tehdä töitä on erinomainen, ja he sitoutuvat työnantajaan pitemmäksi ajaksi kuin nuoret vastavalmistuneet, jotka vasta rakentavat uraansa, Pyykönen kertoo.

– Tässä työvoimapulan tilanteessa työnantajalla ei ole varaa olla hyödyntämättä kokeneiden työntekijöiden osaamista ja intoa.

Suomi tarvitsee kaikkien työpanoksen

Ammattiliitto Prolle on tärkeää tarjota jäsenilleen rekrytointi- ja uravalmennusta. Tänä päivänä ei enää välttämättä pysytä samalla alalla koko työuraa, vaan uusi ammatti voi löytyä monelle kokonaan toiselta alalta.

Lisäksi Pro haluaa edistää vastuullista ja eettistä rekrytointia.

–  UusioUra-tapahtumassa palkitaankin vuoden eettinen rekrytoija. Palkinnon avulla haluamme nostaa esiin hyviä rekrytointikäytäntöjä ja vähentää ikäsyrjintää.

Pro seuraa myös tarkasti maan hallituksen asettaman työryhmän selvitystä keinoista, joilla lisätä ikääntyneiden työllistymistä ja jatkaa heidän työuriaan työvoimapolitiikan keinoin.

- Pyrimme vaikuttamaan selvitystyön tuloksiin siten, että sen ehdottamat toimenpiteet oikeasti auttavat ikääntyneiden työllistymistä ja alan vaihtoa, Pyykönen sanoo.

Selvityshenkilö Jari Lindströmin työryhmän tulee saada ehdotukset toimenpiteiksi valmiiksi lokakuun loppuun mennessä.

ProStoori kertoo työelämän uusimmat vinkit ja ilmiöt

Liity sähköpostilistalle ja saat ProStoori-uutiskirjeen sähköpostiisi kerran kuukaudessa.