Hoppa till huvudinnehållet

Så här inverkar din röst i representantskapsvalet på Pros framtid

Kuvituskuva edustajistovaalit juttuun
TextMatti Lintulahti | Översättning Susanne Paetau
BildAdobe Stock
Kuvituskuva edustajistovaalit juttuun
Hurdan är Pros framtid? Borde Pro till exempel utvidgas till nya branscher eller koncentrera sig på intressebevakning för sina nuvarande medlemmar? Vad är lämplig nivå för medlemsavgiften? Din röst i representantskapsvalet anger riktningen för Pro.

Du bestämmer i vilken riktning Pro utvecklas då du röstar i Pros representantskasval som hålls i augusti–september. Därför lönar det sig att rösta.

– Att rösta i Pros representantskapsval är det bästa sättet att säkra att din egen röst och åsikt hörs i förbundets beslutsfattande. Det påverkar direkt förbundets strategiska linjer, verksamhetsplan och medlemsavgift. Så låt inte din möjlighet bli outnyttjad – rösta och påverka, uppmanar Pros organisationschef Pasi Nieminen.

Hur hitta en lämplig kandidat?

Det kan ändå kännas besvärligt att hitta en egen kandidat. I Pro har man funnit en lösning som är bekant från nationella val.

– Kandidaterna har svarat på 14 olika påståenden i valkompassen. Med hjälp av den är det lätt att hitta en kandidat som tänker lika att rösta på, säger Nieminen.

I valkompassen berättar kandidaterna sin åsikt om ifall Pro borde utvidgas till nya branscher eller koncentrera sig på intressebevakning för nuvarande medlemmar. I frågorna tar man därtill ställning till Pros roll i den gröna omställningen, internationellt samarbete och jämställdhetsarbete. Borde Pro till exempel arbeta för nivån på den allmänna sociala tryggheten utöver för medlemmarnas utkomst och löneutveckling? Du hittar kandidaternas svar även på de här frågorna i valkompassen.

Valkompassen finns i Proplus-tjänsten avsedd för medlemmar.

Representantskapet väljer ny ordförande för Pro

Som Pros högsta beslutande organ fattar representantskapet de viktigaste besluten, såsom om förbundets målsättningar, ekonomi och medlemsavgift samt väljer förbundets ordförande och styrelse för att förverkliga besluten och riktlinjerna för verksamheten. De här besluten inverkar direkt på varje medlems vardag och intressebevakning.

– Representantskapet som nu väljs har mer inflytande än vanligt då det som första uppgift får välja ny ordförande för Pro. Genom att rösta kan du påverka också det här valet, säger Nieminen.

Så här kan du rösta

Röstberättigade i representantskapsvalet är Pros personmedlemmar vilka var antecknade i medlemsregistret 2.8.2024 och som är i arbetslivet, står till arbetsmarknadens förfogande eller är tillfälligt borta från arbetsmarknaden. Alla röstberättigade har fått röstningsmaterial och kandidatlista för den egna valkretsen såväl per post som elektroniskt. Röstningen sker elektroniskt under tiden
12.8–19.9.2024.

Det finns fem nationella valkretsar i representantskapsvalet, som representerar alla Pros sektorer: Industri, Service, Finansiering, ICT/kommunikation och Offentliga sektorn. I valet kan man rösta på en kandidat i den egna valkretsen, det vill säga inom sektorn. För att trygga den regionala representativiteten väljs kandidaterna till representantskapet som kvoterade platser.

I valet väljs 100 ledamöter och för dem 100 allmänna suppleanter till representantskapet. Mandatperioden för det nya representantskapet är fyra år. Här kommer du till röstningen.

– Nu lönar det sig att rösta. Bara så kan du påverka beslutsfattandet i ditt eget förbund, säger Nieminen.

Bekanta dig med sidorna för representantskapsvalet.

ProStoori berättar om de nyaste tipsen och fenomenen i arbetslivet

Anslut dig till e-postlistan och du får ProStoori-nyhetsbrevet till din e-post en gång i månaden.