Hoppa till huvudinnehållet

Stopp för begränsning av kilometerersättning

Arbetsplatserna för experterna inom underhåll och byggnadsindustrin är långt från varandra. Ändring av ersättningarna skulle slå hårt mot till exempel experter inom industrin, till vilkas arbetsuppgifter det hör att besöka olika fabriker.

Regeringens planer på att skära i kilometerersättningarna fick Fackförbundet Pros regionkontor för Kymmene-Saimen och FFC:s regionverksamhet i Kymmene att igår ta ställning till frågan.

– Man kan inte överföra arbetsgivarens kostnader till arbetstagarna, säger branschombudsman Kari Jäppinen vid Pros regionkontor för Kymmene-Saimen området.

Beskattning av ersättningarna efter 15 000 körda kilometrar sätter löntagarna i ojämlik ställning. Ändringen drabbar dem som kör mycket i arbetet.

Enligt Jäppinen skulle ändringen av ersättningarna slå mot till exempel experterna inom industrin, till vilkas arbetsuppgifter det hör att besöka olika fabriker. Arbetsresorna för experter inom underhåll och byggnadsindustrin är också långa och arbetsplatserna ligger långt från varandra. Många kör 70 000–80 000 kilometer per år.

Ställningstagandet påminner att arbetskörningar är motiverat körande på arbetsgivarens initiativ för att utföra arbete.

Vid arbetskörningar ska man även beakta arbetstagarens säkerhet i arbetet. De som i arbetet kör tiotals tusen kilometer kan inte ha tiotals år gamla bilar.

Bilen är ett nödvändigt arbetsredskap, i vilken man fraktar med sig andra arbetsredskap. Kilometerersättningarna ska också i fortsättningen räcka till att täcka såväl fasta som rörliga kostnader för bilen.

Långa arbetsresor ökar då pendlingsområdena och företagens verksamhetsområden utvidgas.

Kilometerersättning betalas till ungefär 800 000 personer.


Pro Nyheter/Katja Palhus
Översättning Susanne Paetau