Hoppa till huvudinnehållet

Strejken fortsätter stark – Pros Malinen: Man är beredda att strida för gemensam sak

Pron puheenjohtaja Jorma Malinen lakkoportilla ABB:lla Helsingin Pitäjänmäessä
Budskapet från fältet den andra strejkdagen för tjänstemännen i teknologiindustrin är det samma som igår: strejken håller och man är beredda att strida för rejäla lönehöjningar som delas till alla.

Publicerad 02.02.2023 kl. 12:32
Nyheter

I teknologiindustrins tre dagar långa strejk deltar arbetsplatser från hela Finland. Fackförbundet Pros ordförande Jorma Malinen är nöjd: från strejkportarna och från möten med regionerna har det kommit ett starkt budskap att strejkfronten håller mycket bra i hela landet och kämpaglöden är stark. Malinen besökte idag torsdag ABB i Sockenbacka i Helsingfors.

– Stort tack till alla Pros medlemmar som är med och stöder förhandlingarna. Den förutspådda inflationen är hög och en tillräcklig allmän förhöjning är enda sättet att trygga tjänstemännens köpkraft, konstaterar Malinen.

Arbetskonflikterna

Strejken i teknologiindustrin började igår den 1 februari. Arbetsplatserna som omfattas av strejken är listade här.

Den av Pro varslade 2:a strejken gäller arbetsturer som börjar mellan 8.2.2023 klockan 00.00 och 10.2.2023 klockan 24.00. Arbetsplatserna som omfattas av strejken har listats  här.

Den av Pro varslade 3:e strejken gäller arbetsturer som börjar mellan 11.2.2023 klockan 00.00 och 17.2.2023 klockan 24.00. Arbetsplatserna som omfattas av strejken har listats här.

Dessutom är övertidsförbud i kraft tills vidare och det gäller hela branschen.