Hoppa till huvudinnehållet

Strejkerna i privata socialservicebranschen börjar i natt

Lapset istuvat kuuntelemassa satuja päiväkodissa.
Strejkerna börjar i natt i privata socialservicebranschen. De riktar sig nationellt till privata daghem. Dessutom börjar det i Egentliga Tavastland, Päijänne-Tavastland och Birkaland strejk i serviceboenden med omsorg dygnet runt.

Strejkerna i privata socialservicebranschen börjar i natt

Publicerad 22.05.2023 kl. 15:55
Nyheter

Ingen uppgörelse uppnåddes i dag måndag i medlingen i privata socialservicebranschen. Strejkerna börjar den 23 maj klockan 00.01.

Strejken inom småbarnspedagogiken är nationell och du hittar daghemmen som omfattas av den här. Strejken gäller arbetsskift som börjar mellan tisdag 23.5 klockan 00.01 och onsdag 24.5 klockan 23.59. Strejken pågår till slutet av det sista arbetsskiftet.

Strejken i serviceboenden med omsorg dygnet runt riktar sig till Egentliga Tavastland, Päijänne-Tavastland och Birkaland. Du hittar arbetsplatserna som omfattas av strejken här. Strejken gäller arbetsskift som börjar mellan 23.5 klockan 00.01 och 27.5 klockan 23.59. Strejken gäller till slutet av det sista arbetsskiftet.

Nödarbete har lämnats utanför strejkerna.

I branschen råder det dessutom övertids- och skiftbytesförbud, som gäller alla Pro-medlemmar inom tillämpningsområdet för privata socialservicebranschens kollektivavtal.

Med strejkerna påskyndar man branschens kollektivavtalsförhandlingar, som har förts sedan januari. Kollektivavtalsförhandlingarna förs av Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia, Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL, Förhandlingsorganisationen för social- och hälsovården (TSN) samt Sosiaalipalvelualan allianssi Salli. Fackförbundet Pro hör till Sallis förhandlingsorganisation tillsammans med Fackförbundet Jyty och Finlands Hälsovårdarförbund FHVF. Arbetsgivaren företräds av Hyvinvointiala HALI.

Medlingen av tvisten fortsätter fredag 26.5.

En andra strejkvåg på kommande i slutet av månaden

Om en uppgörelse inte nås i kollektivavtalsförhandlingarna, börjar följande strejker den 31 maj. De nya strejkerna riktar sig till barnskyddet och privata daghem i Nyland och Egentliga Finland.

Verksamhetsställena som omfattas av strejken inom barnskyddet ser du här. Strejken gäller arbetsskift som börjar mellan onsdag 31.5 klockan 00.01 och lördag 3.6 klockan 23.59. Strejken räcker till slutet av det sista arbetsskiftet.

De privata daghem som omfattas av strejken inom småbarnspedagogiken ser du här. Strejken gäller arbetsskift som börjar mellan onsdag 31.5 klockan 00.01 och fredag 2.6 klockan 23.59. Strejken räcker till slutet av det sista arbetsskiftet.

Det nyaste strejkhotet gäller 28 serviceboenden med omsorg dygnet runt i Egentliga Finland och Nyland. Arbetsplatserna som omfattas av strejken hittar du  här. Strejken börjar torsdag 1.6 klockan 00.01 och slutar lördag 3.6 klockan 23.59. Arbetskonflikten gäller arbetsskift som börjar under strejken.