Hyppää pääsisältöön

Yksityisen sosiaalipalvelualan lakot alkavat ensi yönä

Lapset istuvat kuuntelemassa satuja päiväkodissa.
Lakot alkavat ensi yönä yksityisellä sosiaalipalvelualalla. Ne kohdistuvat valtakunnallisesti yksityisiin päiväkoteihin. Lisäksi Kanta- ja Päijät-Hämeessä sekä Pirkanmaalla alkaa lakko, joka kohdistuu ympärivuorokautiseen palveluasumiseen.

Yksityisen sosiaalipalvelualan lakot alkavat ensi yönä

Julkaistu 22.05.2023 klo 15:00
Uutiset

Yksityisen sosiaalipalvelualan sovittelussa ei löytynyt ratkaisua tänään maanantaina. Lakot alkavat 23. toukokuuta kello 00.01.

Varhaiskasvatuksen lakko on valtakunnallinen ja sen piirissä olevat päiväkodit löydät täältä. Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat tiistain 23.5. kello 00:01 ja keskiviikon 24.5. kello 23:59 välisenä aikana. Lakko kestää päättyvän työvuoron loppuun.

Ympärivuorokautisen palveluasumisen lakko kohdistuu Kanta-Hämeeseen, Päijät-Hämeeseen sekä Pirkanmaalle. Lakon piirissä olevat työpaikat löydät täältä. Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat 23.5. kello 00.01 ja 27.5. kello 23.59 välisenä aikana. Lakko kestää päättyvän työvuoron loppuun.

Hätätyö on rajattu lakkojen ulkopuolelle.

Alalla on myös ylityö- ja vuoronvaihtokielto, joka koskee kaikkia yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen piirissä työskenteleviä prolaisia. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto on voimassa 30.5. kello 13 asti.

Lakoilla vauhditetaan alan työehtosopimusneuvotteluja, joita on käyty tammikuusta lähtien. Työehtosopimusneuvotteluja käyvät Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Sote sekä Sosiaalipalvelualan allianssi Salli. Ammattiliitto Pro kuuluu Sallin neuvottelujärjestöön yhdessä Ammattiliitto Jytyn ja Suomen Terveydenhoitajaliiton STHL:n kanssa. Työnantajapuolta edustaa Hyvinvointiala HALI.

Työriidan sovittelu jatkuu perjantaina 26.5.

Toinen lakkoaalto tulossa loppukuusta

Jos työehtosopimusneuvotteluissa ei löydy ratkaisua, seuraavat lakot alkavat 31. toukokuuta. Uudet lakot kohdistuvat Uudenmaan ja Varsinais-Suomen alueen lastensuojeluun sekä yksityisiin päiväkoteihin.

Lastensuojelun lakon piirissä olevat toimipisteet löydät täältä. Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat keskiviikon 31.5. kello 00:01 ja lauantain 3.6. kello 23:59 välisenä aikana. Lakko kestää päättyvän työvuoron loppuun.

Varhaiskasvatuksen lakon piirissä olevat yksityiset päiväkodit löydät täältä. Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat keskiviikon 31.5. kello 00:01 ja perjantain 2.6. kello 23:59 välisenä aikana. Lakko kestää päättyvän työvuoron loppuun.

Uusin lakonuhka koskee 28 ympärivuorokautisen palveluasumisen yksikköä Varsinais-Suomessa ja Uudellamaalla. Lakon piirissä olevat työpaikat löydät täältä. Lakko alkaa torstaina 1.6. kello 00.01 ja päättyy lauantaina 3.6. kello 23.59. Työtaistelu koskee lakon aikana alkavia työvuoroja.