Hyppää pääsisältöön

Ammattiliitto Pro: Puoliväliriihessä on turvattava suomalaisen telakkateollisuuden työpaikat ja varmistettava Rajavartiolaitoksen toimintakyky

rajavalvonta merellä
– Puoliväliriihessä on tehtävä Rajavartiolaitoksen laivahankintojen osalta vastuullisia päätöksiä. Rajavartiolaitoksen laivahankintojen ehtojen muuttaminen olisi kallista eikä se olisi valtiontalouden etujen mukaista. Lisäksi hankkeen kotimaiset työllistämisvaikutukset ovat merkittävät eli noin 1 755 henkilötyövuotta vuosina 2021–2023, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

Ammattiliitto Pro: Puoliväliriihessä on turvattava suomalaisen telakkateollisuuden työpaikat ja varmistettava Rajavartiolaitoksen toimintakyky

Julkaistu 16.04.2021 klo 10:33
Uutiset
Kirjoittanut
Pro Uutisen/ Tiedote 16.4.2021
– Puoliväliriihessä on tehtävä Rajavartiolaitoksen laivahankintojen osalta vastuullisia päätöksiä. Rajavartiolaitoksen laivahankintojen ehtojen muuttaminen olisi kallista eikä se olisi valtiontalouden etujen mukaista. Lisäksi hankkeen kotimaiset työllistämisvaikutukset ovat merkittävät eli noin 1 755 henkilötyövuotta vuosina 2021–2023, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

Vartiolaiva 2025 -hankkeessa Rajavartiolaitos luopuu kolmesta liki 40 vuotta vanhasta ulkovartiolaivasta ja korvaa ne kahdella uudella aluksella.  

- Suomen laajoilla merialueilla tarvitaan nykyaikaiset ulkovartiolaivat, jotta maamme lakisääteiset pelastus- ja turvallisuustehtävät sekä maamme kansainväliset velvoitteet saadaan hoidettua, Malinen sanoo.   

Rajavartiolaitos on jo käynnistänyt kilpailutusprosessin Turun ja Rauman telakoiden kanssa myönnettyjen tilausvaltuutuksien perusteella. Eduskunta myönsi hankkeelle ensimmäisenä rahoituksena 120 milj. euroa, mutta loppurahoituksesta puuttuu vielä 120 milj. euroa.  

- Hankinnan ehtojen muuttaminen jälkikäteen nostaa yksikköhintaa merkittävästi.