DNA Oyj sai Pron tasa-arvopalkinnon

anna björklund
Monipuoliset työajan joustot ovat käytetyin keino sovittaa yhteen työtä ja perhe-elämää.

DNA Oyj sai Pron tasa-arvopalkinnon

Julkaistu 26.11.2020 klo 09:49
ProStoori
Kirjoittanut
Anu Vallinkoski

Työajan joustoja, sairaan lapsen hoitopalvelua, viikon palkallinen isovanhempainvapaa. Muun muassa näin Ammattiliitto Pron 2020 tasa-arvopalkinnon saanut DNA Oyj koettaa auttaa henkilöstöään sovittamaan yhteen työtä ja perhe-elämää.

Ensimmäiset askeleet yhtiö otti vajaa kymmenen vuotta sitten, jolloin se asetti tavoitteekseen olla erinomainen työpaikka. Päämääräänsä yhtiö tavoitteli esimerkiksi lisäämällä työajan joustoja.

Sittemmin keinovalikoima on kasvanut. Nykyisin henkilöstö saa halutessaan työnantajansa kautta esimerkiksi sairaan lapsen hoitopalveluita tai parisuhdeterapiaa

Isovanhempainvapaa ihastuttaa

Pietarsaarelainen Anna Björklund käytti oman isovanhempainvapaansa kolmisen vuotta sitten, kun hänen tyttärensä sai toisen lapsen.

– Tuolloin tyttären parivuotias esikoinen tuli meille viikoksi vierailulle. Vanhemmat saivat hieman hengähtää, ja me saimme laatuaikaa ensimmäisen lapsenlapsemme kanssa, palveluneuvojan työtä tekevä Björklund kertoo.

Tuttavissa isovanhempainvapaa on hänen mukaansa herättänyt ihastusta.

Vanhemmat saivat hieman hengähtää, ja me saimme laatuaikaa ensimmäisen lapsenlapsemme kanssa.

Tukea muillekin kuin lapsiperheellisille

– Työn ja perhe-elämän sovittaminen ei ole yksin lapsiperheellisten pulma. Kaikilla meillä on jonkinlainen perhe. Läheinen voi olla myös serkku tai toisella paikkakunnalla asuva iäkäs vanhempi. Tästä syystä tarjoamme joustoja ja tukea myös muille kuin lapsiperheellisille, DNA:n henkilöstöjohtaja Marko Rissanen kertoo.

Kaukana asuvista iäkkäistä läheisistään huolestuneille työntekijöille DNA on tarjonnut Gubbe vanhuspalvelua, jonka kautta voi tilata läheiselleen vaikkapa asiointiapua tai ulkoiluseuraa.

Palveluneuvoja ja Jyväskylän seudun työsuojeluvaltuutettu Nina Nymanin mukaan joustot ja perheystävälliset käytännöt ovat lisänneet dna-laisten viihtyvyyttä.

Ymmärrys erilaisista elämäntilanteista lisääntynyt

Palveluneuvojana ja Jyväskylän seudun työsuojeluvaltuutettuna työskentelevä Nina Nyman on myös pannut merkille, että henkilöstö viihtyy. Syynä ovat hänen mukaansa juuri joustot sekä perheystävälliset käytännöt.

– Tämä kaikki vaikuttaa hyvinvointiin, jaksamiseen ja ylipäätään ilmapiiriin. Kun työn ja perheen sovittamiseen kiinnitetään huomiota, on helppo katsoa asioita muidenkin näkövinkkelistä. Tämä on lisännyt ymmärrystä työkavereiden erilaisista elämäntilanteista, Nyman tähdentää.

Työajan joustoja kaikille

Pääluottamusmies Mika Ojan mukaan erilaiset työajan joustot ovat olleet henkilöstön keskuudessa ehdottomasti käytetyin keino vapaa-ajan ja työelämän sovittamisessa.

– Joissakin tehtävissä työntekijä voi ilman esimiehen kanssa sopimista päättää itse, missä ja milloin tekee työtä. Toisissa tehtävissä, esimerkiksi asiakaspalvelussa, aivan näin suuri jousto ei ole mahdollinen. Toki sielläkin voidaan paljon työvuoroja järjestellä, Oja selittää.

Vuokratyöntekijät saavat samat edut kuin DNA:n palkkalistoilla olevat.

Ilman koronaakin etätyö on lähes kaikkien dnalaisten ulottuvilla. Se on mahdollista 95 prosentille henkilöstöstä.

Vuokratyöntekijät saavat samat edut kuin DNA:n palkkalistoilla olevat.

– Työtä tehdään rinnan, joten kaikille pitää olla samat edut, Rissanen perustelee.

Työtyytyväisyys on kasvanut

Erilaisia perheystävällisiä käytäntöjä yhtiössä ovat ideoineet sekä johto että henkilöstö.

– Etenkin työajan joustoista on tullut ideoita henkilöstöltä. Aluksi muutosten tekeminen oli hieman hankalaa, mutta nyt työn ja perhe-elämän sovittaminen on sujunut jouhevasti. Sekä työnantajalla että henkilöstöllä on halu viedä asioita eteenpäin, pääluottamusmies Mika Oja kuvailee.

Osalla perheystävällisistä käytännöistä on hintalappu. Esimerkiksi isovanhempainvapaa, lastenhoitopalvelu ja vanhuspalvelu tuovat työnantajalle kustannuksia. Sen sijaan työnteon joustavuus ei kuluja lisää.

– Ajattelen, että nämä ovat hyviä investointeja, satsauksia henkilöstöön, Rissanen sanoo.

Perheystävällisten käytäntöjen hyötyjä DNA:ssa

• Sairauspoissaolot ovat vähentyneet.
  • Henkilöstön vaihtuvuuden pieneminen, esimerkiksi vuonna 2019 vaihtuvuus oli 1,73 prosenttia.
  • Viimeisten viiden vuoden aikana yhtiön tekemissä työtyytyväisyys- ja asiakastyytyväisyyskyselyissä suunta on ollut vuosi vuodelta nousujohteinen.
  • Taloudellinen tulos on parantunut.