Energia-alan palkankorotukset aikaistuivat kesäkuulle

Palkat nousevat lähes kolme prosenttia. Kesäkuussa tilille kolahtaa myös kertaluontoinen 150 euron juhannusraha.

Energia-alan palkankorotukset aikaistuivat kesäkuulle

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40

Teksti Pro Uutiset/Jaana Pohja/Paavali Kukkonen

Vajaan kuukauden kestäneissä energia-alan palkkaneuvotteluissa saavutettiin maanantaina illalla neuvottelutulos.

Syksyn palkankorotuksista sopivat Ammattiliitto Pro, Energiateollisuus ja Suomen Konepäällystöliitto. Osapuolten hallinnot hyväksyivät sopimuksen tänään keskiviikkona 1. kesäkuuta.

Sopimus koskee lähes 4 200:aa energia-alalla työskentelevää toimihenkilöä.

Vuosi sitten toukokuussa solmittu energia-alan toimihenkilösopimus päättyy vuoden 2013 tammikuun lopussa. Syksyn 2012 palkankorotuksista neuvotellaan ensi keväänä.

Palkankorotukset aikaistuivat kesäkuulle

Palkankorotukset aikaistuivat peräti kolmella kuukaudella, kun yleiskorotus nostaa palkkoja 2,2 prosenttia jo kesäkuussa. Tuolloin maksetaan myös 150 euron kerataluontoinen "juhannusraha".

Syyskuun alussa yrityksissä jaetaan  0,8 prosentin paikallinen erä. Jos erän jakamisesta ei synny sopua, se maksetaan yleiskorotuksena kaikille toimihenkilöille.

Nyt sovittu palkkaratkaisu nostaa lisäksi taulukkopalkkoja sekä luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen lisiä.