Hyppää pääsisältöön

Insinööriopiskelijat vaihdossa Balilla

Insinööriopiskelijat Tomas Immonen ja Hannes Lehtinen lähtivät vaihto-opiskelijoiksi Balille Indonesiaan. Tulevaisuuden työnhaussa he uskovat erottuvansa muista hakijoista Aasia-kokemuksensa ansiosta. Katso opiskelijoiden haastattelu ProTV:stä.

Insinööriopiskelijat vaihdossa Balilla

Julkaistu 05.10.2017 klo 08:15
ProTV

ProTV/Stoorisoppi/Tanja Harjuniemi

Tuomas Immonen ja Hannes Lehtinen ovat kolmannen vuoden insinööriopiskelijoita Turun ammattikorkeakoulusta. He hakeutuivat opiskelijavaihtoon freemovereina suomalaisen Asia Exchangen kautta. Videolla he kertovat ajatuksiaan tulevasta neljän kuukauden vaihdosta Warmadewan yliopistossa Indonesian Balilla.

Asia Exhange on vienyt korkeakouluopiskelijoita Aasiaan kymmenen vuoden ajan. Sen kautta on kulkenut 5 000 opiskelijaa 50 eri maasta.

–Suurin osa opiskelijoista valmistautuu vaihtoon hyvin. He käyvät läpi oppaat ja  osallistuvat webinaareihin. Noh, jotkut tulevat vähän takki auki, mutta heitä varten panostamme orientaatiopäivään, yrityksen perustajat Tuomas Kauppinen ja Harri Suominen kertovat.

Asia Exchangen valttikortti on helppo ja nopea hakumenettely. Opiskelija tekee hakemuksen netissä ja saa tiedon hyväksymisestä viikossa. Myös hintalapulla on  merkitystä maksuttomaan koulutukseen tottuneille suomalaisille.

– Kohdeyliopistojemme lukukausimaksut Aasiassa ovat edulliset verrattuna esimerkiksi Australian ja Yhdysvaltojen maksuihin. Monissa Euroopan maissa on tavoitteena, että joka toinen opiskelija kävisi vaihdossa, mutta tällä hetkellä esimerkiksi Suomesta vain joka viides käy vaihdossa.

– Ne, jotka lähtevät vaihtoon, sanovat sen olleen opiskeluajan merkittävin, ehkä jopa mullistavin kokemus.

Mitä maksaa?

Lukukausimaksu on keskimäärin 1 800 euroa, joka sisältää Asia Exchangen palvelumaksun. Opiskelija maksaa matkat ja majoituksen sekä viisumin, matkavakuutuksen ja rokotukset. Eläminen on Aasian maissa yleensä ottaen edullista.

Mistä rahoitusta?

Kela myöntää vaihto-opiskelijalle ulkomaan opintorahan ja asumislisän.

Monet tahot, kuten oppilaitokset, järjestöt ja säätiöt sekä Asia Exchange myöntävät stipendejä.

Oma rahoitus, kuten kesätyöt.