Jorman matkassa Myanmarissa

Myanmarissa ammattiliitot ovat nuoria, sillä vuoteen 2010 asti maassa liitot olivat laittomia. Työntekijöiden oikeus perustaa ammattiliitto taattiin lailla vasta vuonna 2012. ProTV:n videolla puheenjohtaja Jorma Malinen kertoo, millainen on ammattiliittojen asema maassa nyt.

Jorman matkassa Myanmarissa

Julkaistu 20.05.2019 klo 15:33
ProTV

ProTV / Video: Stoorisoppi

Myanmarissa ammattiliitot ovat nuoria, sillä vuoteen 2010 asti sotilasdiktatuurina johdetussa maassa liitot olivat laittomia. Työntekijöiden oikeus perustaa ammattiliitto taattiin lailla vasta vuonna 2012. Ammattiliittojen keskusjärjestö CTUM:n liitoissa on jäseniä yhteensä reilut 65 000, vaikka asukkaita on yli 50 miljoonaa.

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen vierailee Myanmarin Yangongissa. Myanmarissa on Suomen ammattiliittojen tukema SASKin hanke

Globaali ay-toiminta muuttaa yhteiskuntia

– Kansainvälisissä hankkeissa on aina mukana sekä ideologinen että edunvalvonnallinen näkökulma, kertoo Pron kansainvälisten asioiden päällikkö Matti Koskinen.

Ammattiliittojen kansainvälisessä toiminnassa autetaan heikommassa asemassa olevia, mutta eri tavoin kuin perinteisessä hyväntekeväisyydessä, jossa autetaan ihmisiä hyvin konkreettisesti, antamalla ruokaa, suojaa ja lääkkeitä esimerkiksi nälähädän, luonnonkatastrofin tai sodan keskellä. Tai sitten autetaan yhteisöjä perustamalla kaivo tai ostamalla vuohia.

Pro on Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASKin kanssa mukana hankkeissa Mosambikissa, Myanmarissa, Nepalissa, Bangladeshissa, Indonesiassa ja Kolumbiassa. Näissä maissa koulutetaan ay-aktiiveja  ja tarjotaan erilaista tietoa esimerkiksi selkokielisillä esitteillä.

Ajatuksena toiminnassa on, että koulutetaan ihmisiä ja annetaan heille tietotaitoa, että he itse saavat yhteiskunnassaan muutoksen aikaiseksi. Esimerkiksi varallisuuden jakautumaan tasaisemmin, sosiaaliturvaa kaikille tai kattavampia ja parempia työehtosopimuksia.

Lue koko juttu ProStoorista.