Hyppää pääsisältöön

Kaksi ehdokasta ilmoittautui Pron puheenjohtajakisaan

Pasi Heikkinen ja Niko Simola
Ammattiliitto Pron syysedustajistossa 24.–25. marraskuuta liiton puheenjohtajakisaan ilmoittautuivat Pron julkisen sektorin johtaja Niko Simola ja Pron hallituksen 1. varapuheenjohtaja Pasi Heikkinen.

Kaksi ehdokasta ilmoittautui Pron puheenjohtajakisaan

Julkaistu 25.11.2023 klo 10:11
Kuvaaja Petri Anttila

Pron edustajiston julkinen sektori esitti Niko Simolaa puheenjohtajakisaan. Teollisuussektori esitti Pasi Heikkistä

Niko Simola on Ammattiliitto Pron julkisen sektorin johtaja. Hän on työskennellyt työoikeusjuristina erilaisissa ammattiyhdistyksenliikkeen tehtävissä reilut 20 vuotta. Yksityisellä ja julkisella sektorilla hän on toiminut juristin ja sopimusneuvottelijan tehtävissä. Hän toimi aiemmin Pardian puheenjohtajana, ja vuosien varrella kokemusta on kertynyt luottamustehtävistä muun muassa STTK:n varapuheenjohtajana ja Valtion eläkerahaston hallituksen jäsenenä.

Pasi Heikkinen on SSAB:n pääluottamusmies, Pron teknologiateollisuuden neuvottelukunnan puheenjohtaja, liiton hallituksen jäsen ja Pron hallituksen 1. varapuheenjohtaja. Työura alkoi 80-luvun puolivälissä Oulun lihakunnassa kiireapulaisena, jonka jälkeen työt jatkuivat Oulun yliopistollisessa sairaalassa tutkimusapulaisena, sekä vartijan ja vahtimestarin tehtävissä. Työura jatkui Rautaruukilla, joka myöhemmin fuusioitui SSAB:n kanssa. Teräksen parissa Heikkinen on työskennellyt nyt reilut 30 vuotta, joista viimeiset 16 vuotta on vierähtänyt työpaikan toimihenkilöiden pääluottamusmiehenä.

Ensi vuonna Ammattiliitto Pro käy edustajistovaalit. Liiton puheenjohtaja valitaan uuden edustajiston syyskokouksessa 2024. Ammattiliitto Pron nykyinen puheenjohtaja Jorma Malinen on ilmoittanut, ettei hän ole käytettävissä uudelle kaudelle.