Kaksi ehdokasta ilmoittautui Pron puheenjohtajakisaan

Pasi Heikkinen ja Niko Simola
KuvaPetri Anttila
Pasi Heikkinen ja Niko Simola
Ammattiliitto Pron syysedustajistossa 24.–25. marraskuuta liiton puheenjohtajakisaan ilmoittautuivat Pron julkisen sektorin johtaja Niko Simola ja Pron hallituksen 1. varapuheenjohtaja Pasi Heikkinen.

Pron edustajiston julkinen sektori esitti Niko Simolaa puheenjohtajakisaan. Teollisuussektori esitti Pasi Heikkistä

Niko Simola on Ammattiliitto Pron julkisen sektorin johtaja. Hän on työskennellyt työoikeusjuristina erilaisissa ammattiyhdistyksenliikkeen tehtävissä reilut 20 vuotta. Yksityisellä ja julkisella sektorilla hän on toiminut juristin ja sopimusneuvottelijan tehtävissä. Hän toimi aiemmin Pardian puheenjohtajana, ja vuosien varrella kokemusta on kertynyt luottamustehtävistä muun muassa STTK:n varapuheenjohtajana ja Valtion eläkerahaston hallituksen jäsenenä.

Pasi Heikkinen on SSAB:n pääluottamusmies, Pron teknologiateollisuuden neuvottelukunnan puheenjohtaja, liiton hallituksen jäsen, STTK:n hallituksen jäsen sekä Pron hallituksen 1. varapuheenjohtaja. Hän on toiminut liiton luottamustehtävissä viimeisten 18 vuoden ajan. Ensin Toimihenkilöunionin liittokokousedustajana, sitten Pron edustajistossa ja viimeiset kolme kautta Pron hallituksessa. SSAB:lla ja sen edeltäjällä Rautaruukilla Heikkinen on työskennellyt vuodesta 1989, ensin laboranttina, sitten laboratorioesimiehenä ja viimeiset 17 vuotta toimihenkilöiden pääluottamusmiehenä. Tehtävissään hän on toiminut myös useissa verkostoissa niin Suomessa kuin Pohjoismaissa sekä EU-tasolla.

Ensi vuonna Ammattiliitto Pro käy edustajistovaalit. Liiton puheenjohtaja valitaan uuden edustajiston syyskokouksessa 2024. Ammattiliitto Pron nykyinen puheenjohtaja Jorma Malinen on ilmoittanut, ettei hän ole käytettävissä uudelle kaudelle.

Päivitetty Pasi Heikkisen tietoja 4.3.2024