Hoppa till huvudinnehållet

Två kandidater anmälde sig till Pros ordförandekamp

Pasi Heikkinen ja Niko Simola
BildPetri Anttila
Pasi Heikkinen ja Niko Simola
Under Fackförbundet Pros representantskapsmöte den 24–25 november meddelade Pros direktör för den offentliga sektorn Niko Simola och 1 vice ordförande för Pros styrelse Pasi Heikkinen att de ger sig in i ordförandekampen.

Den offentliga sektorn i Pros representantskap nominerade Niko Simola som kandidat i ordförandekampen. Industrisektorn nominerade Pasi Heikkinen

Niko Simola är direktör för Fackförbundet Pros offentliga sektor. Han har i drygt tjugo år arbetat som arbetsrättsjurist i olika uppgifter inom fackföreningsrörelsen. Han har varit jurist och avtalsförhandlare i privata och offentliga sektorn. Han var tidigare ordförande för Pardia och har under årens lopp fått erfarenhet i förtroendeuppdrag bland annat som vice ordförande i STTK och styrelsemedlem i Statens pensionsfond.

Pasi Heikkinen är huvudförtroendeman i SSAB, ordförande för Pros förhandlingsdelegation i teknologiindustrin, medlem i förbundsstyrelsen och 1 vice ordförande för Pros styrelse. Arbetskarriären började i mitten av 1980-talet som säsonghjälp vid Oulun lihakunta varefter han fortsatte vid universitetssjukhuset i Uleåborg som forskningsassistent, vakt och vaktmästare. Arbetskarriären fortsatte därefter i Rautaruukki, som senare fusionerades med SSAB. Heikkinen har nu arbetat med stål i drygt 30 år, av vilka de senaste 16 åren som huvudförtroendeman för arbetsplatsens tjänstemän.

Nästa år hålls representantskapsval i Fackförbundet Pro. Förbundets ordförande väljs på det nya representantskapets höstmöte 2024. Fackförbundet Pros nuvarande ordförande Jorma Malinen har meddelat att han inte står till förfogande för en ny period.