Kansallisgallerian työehtosopimus parantaa perhevapaata

Hymyilevä vauva kurkkaa peiton alta.
Kansallisgallerian uudessa työehtosopimuksessa otettiin harppaus kohti tasa-arvoisempaa työelämää. Jatkossa molemmilla vanhemmilla on yhtä pitkä 32 arkipäivän palkallinen vanhempainvapaa.

Kansallisgallerian työehtosopimus parantaa perhevapaata

Julkaistu 22.04.2022 klo 10:56

Kansallisgalleriassa työskentelevien perhevapaa paranee uuden työehtosopimuksen myötä. Jatkossa ei-synnyttävän vanhemman palkallisten arkipäivien määrä nousee nykyisestä kuudesta arkipäivästä 32 arkipäivään. Synnyttävän vanhemman palkallisten päivien määrä pysyy ennallaan.

– Perhevapaauudistuksesta sopiminen oli tämän kierroksen ykköstavoite, ja pääsimme maaliin tyylikkäästi. Kaikki neuvotteluosapuolet ansaitsevat kiitoksen hyvin tehdystä työstä, sopimusalavastaava Leena Hiljanen sanoo.

Sopimuksen osapuolina ovat Ammattiliitto Pro, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO sekä Sivistystyönantajat Sivista. Pron neuvottelijoina olivat sopimusalavastaava Leena Hiljanen ja luottamusmies Reine Lukinmaa. Neuvottelijoiden tukena oli Pron Kansallisgallerian neuvottelukunta.

Tekemisen meininki neuvotteluissa

Neuvotteluja leimasi alusta saakka vahva ratkaisuhakuisuus.

– Eniten työllisti perhevapaauudistuksen ratkaiseminen, jonka vuoksi työehtosopimuksen rakenne ja tekstien kustannusvaikutukset tulivat moneen kertaan läpikäydyiksi, Hiljanen kertoo.

Jotta perhevapaauudistus saatiin läpi, joutuivat neuvottelijat tekemään tekstimuutoksen lomarahaan. Lomarahaa maksetaan tietyissä tilanteissa vain puolet, kun toimihenkilö irtisanoutuu itse. Tällainen tilanne on esimerkiksi se, kun työntekijä purkaa sopimuksensa koeajalla tai kun hän irtisanoutuu muun syyn kuin eläköitymisen takia.

Tällä kierroksella päästiin kehittämään työelämää tasa-arvoisempaan suuntaan.

– Viime vuosien työehtosopimukset ovat yleisesti olleet laihoja työelämän kehittämisen osalta. Sama linja on ollut myös Kansallisgalleriassa. Toivottavasti tämä vuosi ei tältä osin muodostu poikkeukseksi, Hiljanen toteaa.

– Kokonaisuudessaan arvioituna Kansallisgallerian työehtosopimus on museoalan parhaimmistoa, hän jatkaa.

Palkat nousevat kesäkuussa

Kansallisgalleriassa työskentelevien palkat nousevat kesäkuun alussa 1,45 prosentin yleiskorotuksella. Syyskuun alussa tulee 0,45 prosentin paikallinen erä, jonka käyttämisestä työnantaja päättää.

Uudessa työehtosopimuksessa sovittiin vain tämän vuoden palkankorotuksista. Vuoden 2023 palkkaratkaisusta neuvotellaan 31.1.2023 mennessä. Jos neuvotteluissa ei päästä yksimielisyyteen, osapuolilla on oikeus irtisanoa sopimus päättymään 31.3.2023.

Kansallisgallerian uusi työehtosopimus on kaksivuotinen ja se on voimassa 31.3.2024 asti. Sopimuksen piiriin kuuluu noin 300 henkilöä, jotka työskentelevät Kiasmassa sekä Ateneumin ja Sinebrychoffin taidemuseoissa.