Käräjäoikeus: Työsuhde irtisanottiin laittomasti ay-toiminnan vuoksi

laiton irtisanominen
Työsuhdetta ei voi irtisanoa ilman kunnon perusteita. Käräjäoikeus tuomitsi ay-vastaisen työnantajan maksamaan laittomasti irtisanotulle peräti 129 000 euroa.

Käräjäoikeus: Työsuhde irtisanottiin laittomasti ay-toiminnan vuoksi

Julkaistu 13.12.2017 klo 09:28
ProStoori
Kirjoittanut
Tarja Västilä

Ylimestari Simo Mättö oli työskennellyt ison teollisuusyhtiön palveluksessa yli 30 vuotta, kun yrityksessä alkoivat yt-neuvottelut. Koska Mätön työtehtävät eivät olleet lakkautuslistalla, hän arveli aluksi välttyvänsä irtisanomiselta.

− Parisen kuukautta kestäneiden yt-neuvottelujen aikana alkoi tulla sellainen kutina, että taitaa sittenkin olla lähtö edessä. Merkkejä oli ilmassa.

Sekä Keski-Suomen käräjäoikeuden että Pron lakimiehen Tero Peltosen mukaan neuvottelutkaan eivät olleet asianmukaiset eivätkä avoimet. Yhteistoiminnan henki unohtui.

− Työnantaja ei esittänyt suunnitelmaa uudesta organisaatiosta. Aiottuja toimenpiteitä ei perusteltu, eikä selvitetty niitä periaatteita, joiden mukaan irtisanotut määräytyivät.

Paikallinen neuvottelu sananhelinää?

Mättö oli työpaikallaan toimihenkilöiden varatyösuojeluvaltuutettu ja henkilöstöryhmänsä työpaikkatoimikunnan puheenjohtaja. Hän osallistui ryhmänsä asioita käsitteleviin paikallisiin palavereihin yhdessä luottamusmiehen kanssa. Ammattiyhdistystoiminta koitui miehen kohtaloksi.

− Työnantaja oli ollut jo pitkään ay-vastainen. Se näkyi nimityksissä ja palkankorotuksissa. Kun olin ollut mukana paikallisissa neuvotteluissa pitämässä omieni puolta, jouduin silmätikuksi.

Mättö ja Peltonen ihmettelevätkin julkisuudessa esiin tullutta työnantajien paikallista neuvotteluhalukkuutta. Lopputulos saattaa olla Mätön tapauksen kaltainen. Peltosen mukaan työnantaja ei voi toimia miten tahansa ja tehdä päätöksiä ilman objektiivisia ja järkeviä perusteluita.

− Paikallinen sopiminen ei onnistu, jos samalla lakia rikotaan räikeästi. Työnantaja pyrkii käyttämään vahvemman oikeutta ja hiljentämään työyhteisön, pohtii Mättö.

Ay-aktiivista haluttiin eroon

Marssiessaan esimiehensä kanssa irtisanomistilaisuuteen liki 60-vuotias Mättö kysyi potkujen syitä.

− Näin hankkiuduttiin eroon ay-aktiivista ja samalla piti kuulemma tehdä tilaa nuoremmalle.

Käräjäoikeuden mukaan miestä ei kuitenkaan syrjitty iän perusteella, sillä yhtiöön jäi yt-neuvottelujen jälkeen Mättöäkin vanhempia toimihenkilöitä ja työntekijöitä. Sen sijaan oikeus katsoi Mätön joutuneen irtisanotuksi ay-toimintansa vuoksi.

Tuomiossa todettiin, ettei työsuhteen irtisanomiselle ollut asiallista eikä painavaa syytä. Työnantaja tuomittiin maksamaan Mätölle työsopimuslain mukaiset mittavat korvaukset sekä yhteistoiminta- ja yhdenvertaisuuslakien mukaiset reilut hyvitykset. Yhteensä hyvitysten määräksi tuli 18 kuukauden palkka, 28 000 euroa yt-hyvitystä ja 23 000 euroa hyvitystä syrjinnästä.

Vastapuolen valittaessa asia etenee hovioikeuteen.

Pätevä mies uusissa töissä

Entinen työnantaja ei ollut löytänyt puutteita Mätön osaamisessa ja ammattitaidossa: ylimestarin työsuoritukset oli arvioitu kaikilla osa-alueilla erittäin hyviksi tai erinomaisiksi.

− Ehdin olla irtisanomisajan jälkeen vain reippaan kuukauden työttömänä. Uudessa työpaikassa hämmästeltiin, miten tuollainen mies on voitu laskea pois. Se lämmitti.

Nykyinen aikatauluttaja-asennusvalvoja viihtyy uudessa työssään, jossa vankkaa kokemusta ja pätevyyttä osataan myös arvostaa. Vaikka Mättö tekee osittain reissutyötä, stressi on kaikonnut.

− Kun työnteosta nauttii, mikään ei paina mieltä.