Hyppää pääsisältöön

Kaveritaitoja voi opetella aikuisenakin

kolme nuorta naista juttelee ja juovat kahvia sohvalla istuen
Ystävät ovat tärkeitä jokaiselle. Silti yksinäisyyttä kokee Suomessa hälyttävän moni. Vuorovaikutusta ja toisiin tutustumisen taitoja voi onneksi harjoitella myös aikuisiällä.

Kaveritaitoja voi opetella aikuisenakin

Julkaistu 16.02.2022 klo 16:02
ProStoori
Kirjoittanut
Verna Julkunen
Kuvaaja Istockphoto

Yksinäisyyttä, vuorovaikutuksen puutetta, kokee Suomessa hälyttävän moni nuori ja aikuinen.  Suomen Punaisen Ristin teettämän tutkimuksen mukaan lähes joka kolmas suomalainen kärsii yksinäisyydestä. Aiemmin yksinäisiä oli joka viides. Pandemia-aika on lisännyt yksinäisyyden kokemusta huomattavasti, kun päivittäiset kontaktit ovat kaikilla vähentyneet rajoitusten vuoksi.

Yksinäisyyden lievittämisen voi aloittaa pienillä asioilla.

Järjestö kehottaa jokaista miettimään omaa toimintaansa, sillä yksinäisyyden lievittämisen voi aloittaa pienillä asioilla. Omaa ja toisen päivää voi piristää jo se, että huomioi toiset ihmiset kävelyllä, rappukäytävässä, bussipysäkillä tai kaupan kassalla.

Tunnista tunteesi

Ystävyydessä on kyse vastavuoroisuudesta ja toisesta huolehtimisesta. Ystäviin sitoudutaan ja heille uskoudutaan. Seuraamme myös toistemme elämää somen kautta. Entä jos kysyisikin, mitä sinulle oikeasti kuuluu? Onko kaikki hyvin? Tällaista toisten ja omien tunteiden tunnistamista ja tunneilmaisua harjoitellaan nykyään jo varhaiskasvatuksessa. Paljon puhutaan myös kaveritaidoista, joita harjoitellaan läpi kouluajan.

Kaveritaidoilla tarkoitetaan sosiaalisia taitoja, eli niitä taitoja, joita tarvitsemme, kun olemme vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Hyvät kaveritaidot eivät ole juuri kenessäkään meistä automaattisesti, vaan jokainen tarvitsee harjoitusta ja rohkaisua ainakin johonkin osa-alueeseen. Varmuus löytyy vain harjoittelun, toiston ja kokemuksen myötä.

Kaveritaitoja tarvitaan työelämässäkin

Kaveritaitojen pohjana on itsetuntemus ja itsemyötätunto, jotka lisäävät luottamusta ja empatiaa itseä ja muita kohtaan. Jotta voi saada kavereita, täytyy opetella uskomaan, että on itse arvokas, tärkeä ja kiinnostava omana itsenään.

Kaveritaitojen hiomisesta hyötyisivät myös aikuiset. Monet meistä ovat saaneet kasvatuksen, jossa on keskitytty pärjäämiseen ja reippauteen, ei niinkään tunteiden tunnistamiseen ja niistä puhumiseen. Sen vuoksi vuorovaikutus muiden kanssa voi tuntua vaikealta.

Kaveritaitojen hiomisesta hyötyisivät myös aikuiset.

Kaveri- ja sosiaalisia taitoja tarvitaan paitsi uusiin ihmisiin tutustumiseen ja ystäväsuhteiden ylläpitämiseen myös esimerkiksi koulussa, parisuhteessa ja työelämässä menestyksekkäästi toimimiseen. Onneksi näitä taitoja voi harjoitella minkä ikäisenä vaan.