Kynttilät syttyvät yliopiston tukipalveluiden puolesta Tampereella

Kynttilöitä tummalla taustalla
Tampereen yliopiston henkilöstöjärjestöt osoittavat tukea irtisanomisuhan alla oleville työntekijöille ja muistuttavat yliopiston johtoa tukipalveluiden tärkeydestä.

Kynttilät syttyvät yliopiston tukipalveluiden puolesta Tampereella

Julkaistu 25.11.2021 klo 10:07
Kuvaaja Shutterstock

Tampereen yliopiston henkilöjärjestöt järjestävät tänään torstaina 25.11. klo 16 alkaen tukitapahtuman irtisanomisuhan alla oleville yliopiston työntekijöille. Tapahtumassa sytytetään kynttilöitä yliopiston päärakennuksen edessä olevalle Voionmaan patsaalle ja muistutetaan yliopiston johtoa siitä, että toimivat tukipalvelut ovat yliopistoissa tehtävän tieteellisen työn, opettamisen ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen välttämätön elinehto.

Tampereen yliopiston johdon tavoitteena on vähentää 215 henkilötyövuotta yliopiston tukipalveluista. Yhteensä 1100 yliopiston työntekijää koskevat yt-neuvottelut päättyivät erimielisinä marraskuun puolivälissä. Työntekijöitä edustaneiden neuvottelijoiden mukaan työnantaja ei kyennyt neuvotteluiden aikana osoittamaan tuotannollisia tai taloudellisia syitä, jotka perustelisivat vähennystarvetta.

– Suunnitelluilla henkilövähennyksillä siirretään opetus- ja tutkimushenkilöstölle töitä, jotka olisivat järkevää hoitaa tukipalveluhenkilöstöllä. Palveluiden ulkoistaminen ei tuo säästöjä vaan kustannukset tulevat nousemaan, sanoo Tampereen yliopiston henkilökuntayhdistyksen puheenjohtaja Anu Mastola.

Tampereen yliopiston henkilöjärjestöt esittivät irtisanomisille vaihtoehdon, joka perustuisi yliopiston hallittuun rakenteelliseen uudistamiseen vuosina 2022–2024. Uudistamisen keskeinen tehtävä on turvata yliopiston ydintoimintojen, opetuksen ja tutkimuksen, tarvitsema välttämätön tuki ja siten vahvistaa yliopiston taloudellista pohjaa.

Opetuksen ja tutkimuksen toimintaedellytykset varmistamalla kasvatetaan sekä opetus- ja kulttuuriministeriöltä saatavaa rahoitusta että tutkimusprojektien ulkopuolista rahoitusta.

– Vetoammekin yhdessä muiden tapahtumaan osallistujien kanssa yliopiston johtoon, että se harkitsisi päätöstä, jotta tutkimuksen, opetuksen ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen tarvitsemat tukipalvelut säilyvät, Mastola toteaa.

Tänään järjestettävässä tukitapahtumassa on puhumassa yliopistoyhteisön jäseniä eri henkilöstö- ja opiskelijajärjestöistä. Myös luottamushenkilöt päivystävät neuvontapisteellä ja vastaavat yhteistoimintaneuvotteluihin liittyviin kysymyksiin.