Laatuselta kovaa kritiikkiä työnantajien pyrkimyksille heikentää sopimuskulttuuria: “Ideologiset tavoitteet ovat selviä”

Pro Goes Future -sarjassa haastatellaan Lasse Laatusta.
Emeritus työmarkkinajohtaja Lasse Laatunen uskoo, että saatamme olla työmarkkinaneuvottelujen kannalta historian vakavimmassa kriisissä. Hän arvioi, että UPM:n toimien kaltainen käytös voi olla uhka yhteiskuntarauhalle.

Julkaistu 05.04.2022 klo 05:00

- Olemme varmaankin yhdessä historian vakavimmista kriiseistä työmarkkinaneuvotteluissa. Nyt on menetetty luottamus ja työnantajapuoli ei ole tätä harkinnut ihan loppuun asti, aikaisemmin Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) työmarkkinajohtajana toiminut Lasse Laatunen sanoo.

Tällä neuvottelukierroksella esimerkiksi UPM ilmoitti irtautuvansa yleissitovista työehtosopimuksista. Suomalainen sopimisen kulttuuri on perinteisesti ollut työmarkkinoita vakauttava järjestelmä, jolla on taattu sekä jatkuvuutta että reilut työehdot. Laatunen arvioi, että yhteisestä sopimisesta kieltäytymisellä voi olla vakavia seurauksia.

- Työmarkkinajärjestöt ovat keskeisesti yhteiskuntarauhan takuumiehiä tai -naisia. Jos työmarkkinajärjestelmä toimii hyvin ja riittävän isoissa yksiköissä, se myös vakauttaa kansantaloutta ja on tärkeä osa maan hallitukselle sen talouspolitiikan tukena.

Kyse on ideologiasta ja politiikasta

Laatunen uskoo, että nyt on kyseessä ideologinen taistelu, jossa työnantajat pyrkivät heikentämään ammattiyhdistysliikkeen valtaa. Käytännössä tämä tarkoittaa myös suomalaisten työntekijöiden oikeuksien heikentämistä.

- Ideologiset tavoitteet ovat ihan selviä, vaikka ne varmasti kiistetään. Tästä on myös tullut mielikuva, ainakin ulkopuoliselle, että yrityksen pienipalkkaisimmilta tavallaan kielletään tai halutaan estää kollektiivinen edunvalvonta. Tämän kaltaisella politiikalla hävitetään keskinäinen luottamus, Laatunen sanoo.

Yksipuolinen sanelukulttuuri on tuttu esimerkiksi Yhdysvalloista, jossa työnantajat ovat jo pitkään kampanjoineet työntekijöiden järjestäytymistä vastaan ja järjestäytymisaste on alhainen.

- Tällainen kehitys työmarkkinoilla voi johtaa rauhattomuuksiin Suomessa, niin kuin se on johtanut monissa Euroopan maissa, joissa työmarkkinat ovat vähemmän valtakunnallisiin sopimuksiin perustuvia.

Lue Lasse Laatusen lausunto täältä