Hyppää pääsisältöön

Lakko yhdisti ict-alan

Ict-alan lakko puree hyvin.
Ict-alalla ollaan lakossa yhdessä rintamassa, vaikka työnantajat ovat paikoitellen syyllistyneet painostukseen.

Lakko yhdisti ict-alan

Julkaistu 02.05.2022 klo 09:14
Kirjoittanut
Jenni Meronen

- Ict-alan ensimmäinen lakkoviikko on sujunut hyvässä hengessä, Elisan Turun alueellinen luottamusmies Sanna Voutilainen kertoo.

Lakko on hitsannut eri työnantajille työskentelevät toimihenkilöt yhteen saman tavoitteen taakse.

-Meillä on hyvä fiilis. Olemme odottavalla kannalla sopimuksen syntymisen suhteen ja hieman hämillämme siitä, että olemme joutuneet tähän tilanteeseen. Olemme kuitenkin luottavaisin mielin, sillä meillä on hyvät neuvottelijat ja jäsenet ovat hienosti mukana lakossa, Voutilainen sanoo.

Osalle luottamusmiehistä kyseessä on uran ensimmäinen lakko. Voutilaisen mukaan kaikki ovat innolla mukana. Työpaikoille on saatu kiitettävästi lakkovahteja. Joillain toimipaikoilla heitä on häiritty esimerkiksi kieltämällä pääsy liikekiinteistöön.

Lakko aktivoi liittymään jäseneksi

Asiakkaille lakko näkyy esimerkiksi myymälöiden sulkemisena, pidempinä toimitusaikoina tai vikojen korjaamiseen liittyvänä viiveenä.

-Liittoon on liittynyt pilvin pimein uusia jäseniä sekä ennen lakkoa että sen aikana, Voutilainen sanoo.

Suurille operaattoreille alihankintaa tekevän Enersense TN Oy:n ja sen sisaryhtiöiden Enersense PN Oy:n ja Enersense Services Oyj:n neuvotteleva luottamusmies Ulla Kentta uskoo lakon purevan pian. Työnantajan palveluksessa on 160 lakon piirissä olevaa toimihenkilöä, joista suurin osa osallistuu lakkoon.

-Meillä on monta toimipaikkaa ympäri Suomea, ja suurin osa ihmisistä etätöissä. Pari ihmistä on luvallisesti jäänyt töihin suorittamaan tehtäviä, joiden hoitamatta jättäminen voisi uhata henkeä tai terveyttä, Kentta sanoo.

Neuvottelut jumissa

Kentta kertoo olevansa pettynyt työnantajaliittoon, joka ei joustanut tes-neuvotteluissa lainkaan.

-Prolla on ollut erittäin maltilliset tavoitteet. Olemme pyrkineet siihen, että palkkaratkaisusta suhteessa isompi potti osuisi alempiin palkkaryhmiin. Sitä ei kuitenkaan ymmärretä, tai ei haluta ymmärtää, Kentta sanoo.

Kentan mukaan työnantaja haluaisi, että toimihenkilöt neuvottelisivat yhä enemmän itse omista työehdoistaan.

-Siinä meidän vuosien aikana saadut hyvät tes-kirjaukset voi vetää vessanpöntöstä alas. Siihen emme lähde, sillä niin kauan kuin meillä on työehtosopimus, se koskee kaikkia. Henkilö ei voi heikentää omia työehtojaan.

Kyselyitä lakon syistä ei ole juuri tullut. Voutilaisen mukaan jäseniä mietityttävät käytännön asiat kuten se, pitääkö työnantajan puheluihin vastata. Monet pohtivat myös mahdollisia seuraamuksia, jos ei ota lakon alaista työtä vastaan.

-Työntekijällä ei ole mitään velvollisuutta lakon aikana vastata työnantajalle, saati ilmoittaa etukäteen lakkoon osallistumisesta, Voutilainen muistuttaa.

Vuokratyösopimuksella työskenteleviä huolettaa mahdollinen työvuorojen vähentyminen lakon jälkeen. Jos niin kävisi, kannustaa Voutilainen olemaan lakon jälkeen yhteydessä omaan luottamusmieheen.

-Jonkin verran keskustelua on aiheuttanut lakkokorvauksen suuruus. On toivottu, että Prolla olisi sovittuna pankkien kanssa jonkinlainen tukipaketti lakkolaisille, Voutilainen sanoo.

Lakko pitää painostuksesta huolimatta

Luottamusmiesten mukaan työnantajat ovat suhtautuneet lakkoon vaihtelevasti. Osa on syyllistynyt epäasialliseen käytökseen kuten työntekijöiden painostamiseen. Lisäksi ihmisiä on yritetty houkutella töihin erilaisilla myyntibonuskampanjoilla ja tuplapalkoilla.

-On mielenkiintoista kuulla, miten eri tavoin eri työpaikoilla on toimittu. Joillain työpaikoilla työnantaja on esimerkiksi pyytänyt palauttamaan työpuhelimet, tietokoneet ja ilmeisesti myös työsuhdeautot. Jotkut työnantajat pyrkivät murtamaan lakkoa omalla sisäisellä viestinnällään, Voutilainen kertoo.

Kentta toivoo, että ensimmäinen lakkoviikko riittää lukkiutuneiden neuvottelujen avaamiseen.

-Lakolla on kuitenkin seurauksia myyntiin ja tulokseen. Toivoisin sydämestäni, että lakko loppuisi mahdollisimman pian, mutta meillä on myös valmius jatkaa lakkoa pidempään.

Kuvateksti: Vaasan telialaisten lakkofiilis on korkealla. Kuvassa edessä Vaasan Pro ry:n puheenjohtaja Berat Hoti. Takana vasemmalta: Marjut Häggblad,  Sanna Yli-Rahnasto, Päivi Uitti, Terhi Österman, Mika Ojala ja Sami Lehtisaari.