Laulava sopimusalavastaava vakuutusalalle

Viivi Osala aloitti työt Prossa elokuussa.
Työoikeus ja ihmisten auttaminen ovat lähellä Viivi Osalan sydäntä. Vakuutusalan uusi sopimusalavastaava tarttuu innolla työhönsä.

Laulava sopimusalavastaava vakuutusalalle

Julkaistu 07.09.2023 klo 09:00

Viivi Osalasta huokuu into. Hän aloitti vakuutusalan sopimusalavastaavana elokuussa.

– Työni vaikuttaa hyvin kiinnostavalta. Pääsen vaikuttamaan laajasti vakuutusalalla työskentelevien asioihin ja tukemaan luottamushenkilöitä heidän tärkeässä työssään.

Työehtosopimusten maailma on hänelle tuttu. Osala on aiemmin työskennellyt Tradenomiliitossa ja sitä ennen Insinööriliitossa.

– Työsuhdejuristina olin usein jäsenten ongelmien kanssa tekemisissä, mutta työssäni pystyin myös ennaltaehkäisemään mahdollisia ristiriitoja.

Prossa hänen työnsä on laaja-alaisempaa kuin työsuhdejuristina. Sopimusalavastaavana Osala neuvottelee vakuutusalan konttoritoimihenkilöiden työehtosopimuksen yhdessä muiden Pron neuvottelijoiden kanssa. Hän tulkitsee alan työehtosopimusta ja hoitaa erimielisyyksiä.  Lisäksi hän kehittää työelämäasioita Pron ja työnantajaliiton Palvelutyönantajat Paltan välisissä työryhmissä. Työpöydälle mahtuu myös kansainvälisiä asioita ja kouluttamista.

Tärkeä osa työtä on luottamusmiesten ja sopimusasiantuntijoiden neuvonta esimerkiksi työehtosopimuksen määräyksistä. Tämä on sosiaaliselle Osalalle mieluista, koska hän auttaa ja tekee mielellään asioista ihmisten kanssa.

– Toivon, että voin olla vahvasti luottamushenkilöiden tukena sekä luoda hyvää ilmapiiriä, jossa tieto välittyy ja neuvottelukulttuuri on hyvää.

Syväluotaus alan tessiin ja kansainväliseen vaikuttamiseen

Uuteen työhön on ollut helppo tulla, sillä Pro perehdyttää kattavasti uudet työntekijät. Vakuutusalan työehtosopimukseen Osala on päässyt perehtymään kollegansa sopimusalavastaava Jukka Moilasen avulla.

– Vakuutusalan työehtosopimus on vanha, perinteikäs ja omanlaisensa. Siinä on työntekijän kannalta hyviä etuja ja ehtoja, Osala kuvailee.

Taustatukena perehdytyksessä on ollut myös aiempi sopimusalavastaava Sari Lassila, joka siirtyi elokuussa Pron koulutuspäälliköksi.

– Minulla on hyvät perehdyttäjät, joiden avulla olen saanut syväluotauksen vakuutusalaan jo ensimmäisten viikkojen aikana, hän kiittää.

Perehdytys jatkuu syksyn edetessä esimerkiksi kansainvälisillä asioilla.

– Kansainväliseen vaikuttamiseen ja EWC:hen eli eurooppalaiseen yritysneuvostotoimintaan minut perehdyttää yhteyspäällikkö Liisa Halme.

Merkityksellistä työtä ja musiikkia

Ammattiliitto on Osalalle merkityksellinen työpaikka, sillä työ vaikuttaa laajasti niin yksittäiseen työntekijään kuin yhteiskuntaankin. Liiton asiantuntijoiden ja luottamusmiesten avulla moni ongelma voidaan ratkaista työpaikalla ennen kuin se kärjistyy kriisiksi.

Prolaiset työehtosopimukset tuovat työntekijöille parempia etuja kuin mitä laki tarjoaa esimerkiksi lomarahojen ja perhevapaiden palkallisuuden suhteen. Työehtosopimukset myös helpottavat työntekijöiden arkea, koska niissä sovitaan monista tärkeistä asioista, kuten työajoista, sairausajan palkasta ja lomarahoista eikä näitä tarvitse jokaisen työntekijän neuvotella itse.

– Kiinnostukseni työoikeuteen heräsi jo opintojen loppupuolella. Työoikeus koskee meitä kaikkia. Lisäksi työoikeudella on merkittävä vaikutus yhteiskunnallisiin asioihin.

Työoikeuden lisäksi Viivi Osalan sydän sykkii musiikille. Hän laulaa kuorossa ja hän on opiskellut myös pianon ja kitaran soittoa. Vilskettä ja vilinää Osalan arkeen tuo kaksi päiväkoti-ikäistä lasta. Vapaa-ajallaan Viivi Osalan viihtyy ulkoilemassa ja retkeilemässä sekä kirja kädessä kotosalla Helsingissä.