Maksamattomat jäsenmaksut voivat estää lomautuskorvauksen saamisen

Nyt on hyvä aika varmistaa, että jäsenmaksut on maksettu. Maksamattomat jäsenmaksut voivat vaarantaa lomautustilanteessa korvauksen maksun.

Maksamattomat jäsenmaksut voivat estää lomautuskorvauksen saamisen

Julkaistu 19.03.2020 klo 15:55

Pro Jäsenasiat

Maksamattomat jäsenmaksut voivat viivästyttää tai pahimmassa tapauksessa lomautustilanteessa estää korvauksen maksun.

– Nyt on tärkeää varmistaa, että jäsenmaksut ovat kunnossa. Jos jäsenmaksut ovat maksamatta viimeiseltä kolmelta kuukaudelta tai pidemmältä ajalta, maksusuunnitelman voi tehdä jäsenpalveluiden kanssa, kertoo jäsenpalvelupäällikkö Sirpa Lappi Ammattiliitto Prosta.

Jäsenpalveluihin voi olla yhteydessä sähköpostilla [email protected] tai puhelimitse 09-17273 440. Jäsenpalvelupuhelimeen vastataan viikoilla 13–14 arkisin kello 9–14.

Kun maksat vuoden 2019 puuttuvia jäsenmaksuja vuoden 2020 puolella, Pro ilmoittaa ne puolestasi verottajalle ja saat automaattisesti vähennettyä ne verotuksessa.

Jäsenpalveluihin on tullut yhteydenottoja, joissa jäsen on unohtanut toimittaa työnantajalle perintäsopimuksen jäsenmaksuista.

– Silloin kannattaa täyttää perintäsopimus, lähettää se työnantajalle ja maksaa jäsenmaksut itse siihen saakka, kunnes työnantajaperintä lähtee käyntiin, selventää Lappi.

Pystyt itse tekemään viitteitä Proplus.fi > Jäsentietoni jäsenmaksu- ja viitenumerolaskuri. Samassa paikassa voit päivittää tietosi maksuvapautuksen osalta ajanjaksoilta, kun et ole saanut palkkatuloa.

Lomautukset ja niihin varautuminen

Jos edessäsi on lomautus, ota ensimmäiseksi yhteyttä luottamusmieheesi. Mikäli työpaikallasi ei ole prolaista luottamusmiestä, ota yhteyttä sopimusalavastaavaan, sopimusala-asiamieheen Pron toimistossa tai Pron aluetoimistoon. Lähimmän aluetoimiston numeron löydät täältä. Alakohtaista lomautustietoa löydät Proplussasta. Lisätietoa lomautuksesta löydät myös Pron kotisivuilta >>

Lomautukseen ja työttömyysturvaan liittyviin kysymyksiin vastaa Työttömyyskassa Pro numerossa 09 1727 3444. Puhelimitse kassa päivystää maanantaista perjantaihin kello 9–14. Jos sinut lomautetaan esimerkiksi koronan seurauksena, ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi TE-toimistoon heti ensimmäisenä lomautuspäivänä. Lisätietoja tästä.

Olemme koonneet sinulle infopaketin, josta löydät koronaviruksesta usein kysytyt kysymykset ja vastaukset sekä linkit asiantuntijoiden ohjeisiin.

Matkustajavakuutuksesta, matkustamisesta ja koronaviruksesta Turva on koonnut verkkosivuilleen turva.fi/korona tärkeimmät perustiedot. Turvan verkkosivuilla palvelee chat, joka on auki myös lauantaisin, tai voit myös soittaa palvelunumeroon 01019 5110 (ma-pe 8-18).