Hyppää pääsisältöön

Näin saat yhdistyksen kukoistamaan

taimi jota kädet pitelevät
Miten yhdistyksen toiminnan saa pidettyä korona-aikana aktiivisena ja jäsenmäärän nousuun? Neljä puheenjohtajaa kertoo omat vinkkinsä.

Näin saat yhdistyksen kukoistamaan

Julkaistu 14.09.2021 klo 12:22
ProStoori
Kirjoittanut
Tiina Laaninen
Kuvaaja Istockphoto

Korona-aika on haastanut prolaisia yhdistyksiä melkoisesti.  Ihmisiä ei ole voinut tavata kasvokkain eikä jäsentapahtumia ole voinut järjestää entiseen tapaan. Poikkeuksellinen aika on vaatinut heittäytymistä, kekseliäisyyttä ja kokeiluja, jotka ovat myös tuoneet hyvää tulosta.  Neljä palkittua jäsenyhdistystä paljastaa parhaat vinkkinsä korona-ajan toimintaan.

Siirrä tapahtumia rohkeasti verkkoon

Yhdistys pärjää, kun se mukautuu kulloiseenkin tilanteeseen ja muovaa ketterästi toimintaansa. Hyvä esimerkki on Danske Bankin henkilöstöyhdistys Pro, joka muutti koulutus- ja jäsentilaisuutensa virtuaalisiksi jo huhtikuussa 2020.

– Yhdistyksemme toimii valtakunnallisesti ja olemme verkkotapahtumilla tavoittaneet myös sellaisia jäseniä, joilla olisi muuten ollut hankala osallistua valtakunnallisiin jäsentapahtumiin, yhdistyksen puheenjohtaja Paula Saarela sanoo.

Yhdistys on muuttanut myös ennen alueelliset ja paikalliset klubi-illat valtakunnallisiksi ja verkossa pidettäviksi. Yhdistyksen toimijoille on järjestetty lisäksi webinaareja esimerkiksi jäseneduista ja työhyvinvoinnista.

– Kun Ammattiliitto Pron kaksipäiväiset neuvottelupäivät jouduttiin keväällä 2020 perumaan, me järjestimme omat puolipäiväiset neuvottelupäivät verkossa ja näin toimimme myös tänä keväänä, Saarela kertoo.

Tarjoa uudenlaisia etuja

Rauman Seudun Toimihenkilöiden puheenjohtaja Hanna Viitanen kertoo erilaisten etujen keränneen kiitosta jäsenistöltä.

– Etenkin korona-aikana olemme tarjonneet jäsenille esimerkiksi ruokailuetuja paikallisiin ravintoloihin ja jäsenhintaisia lippuja muun muassa elokuviin ja lastenkonserttiin, Viitanen luettelee.

Yhdistys tarjoaa uusille jäsenille lounaan ja muistaa jäseniään 50- ja 60-vuotispäivänä kortilla ja pienellä lahjalla.

Kesällä hyödynnettiin mahdollisuutta kokoontua ulkona ja edustajistovaaliehdokastapaaminen järjestettiin terassilla.

– Kysymme vuosittain jäsentemme toiveita yhdistystoiminnasta ja pyydämme heidän mielipiteitään muun muassa ajankohtaisista työhön liittyvistä asioista. Viimeksi arvoimme kyselyn yhteydessä lahjakortteja paikallisiin yrityksiin, Viitanen kertoo.

Konkreettinen etu on usein hyödyllistä yhdistää esimerkiksi jäsenetuinfoon.

Hän vinkkaa, että konkreettinen etu on usein hyödyllistä yhdistää esimerkiksi jäsenetuinfoon.

– Tämä voi kannustaa jäseniä osallistumaan ja muun tapahtuman yhteydessä voi välittää tärkeää tietoa jäsenyyden hyödyistä osallistujille.

Järjestä yllätyksiä

Oulun Seudun Toimihenkilöt Prossa toiminta on säilynyt aktiivisena koronasta huolimatta. Tämän on mahdollistanut aktiivinen ja motivoitunut yhdistyksen hallitus ja jäsenten matala yhteydenottokynnys hallitukseen.

Koulutuksia on järjestetty paljon verkossa, mutta myös muusta toiminnasta on pidetty mahdollisuuksien mukaan kiinni.

– Periaatteemme on, että joka kuukausi on jotakin yhteistä tekemistä. Suosittuja tapahtumia ovat olleet esimerkiksi pitsahetket yhdessä luottamushenkilöiden kanssa. Samalla on keskusteltu yhdessä ajankohtaisista asioista, kertoo puheenjohtaja Henri Ukonaho.

Periaatteemme on, että joka kuukausi on jotakin yhteistä tekemistä.

Kiitosta jäseniltä on tullut myös ajankohtaisuudesta ja yllätyksellisyydestä. Syksylle on suunnitteilla muun muassa sienikoulutus, lokakuussa tavoitteena on suunnata perinteisille Levin syyspäiville. Kesällä yhdistys järjesti yllätyksenä jäsenistölle perheineen mahdollisuuden käydä Suomen Tivolissa.

– Varasimme 100 päiväranneketta ja yllätys oli suuri, kun niistä meni vartissa 90. Reagoimme nopeasti ja hankimme sata ranneketta lisää. Tempauksesta tuli paljon positiivista palautetta.

Jaa vastuuta

ProUnioni on järjestänyt mahdollisuuksien mukaan korona-aikanakin pienimuotoisia tapahtumia työpaikoilla.

– Toimimme valtakunnallisesti ja esimerkiksi joillakin alueilla oli mahdollista käydä kesäteatterissa, vaikka isommat tapahtumat on ollut pakko perua, sanoo puheenjohtaja Aila Järveläinen.

Hänen mukaansa jäseniä on kannustettu hyödyntämään myös Pron ja aluejohtokuntien järjestämiä virtuaalitilaisuuksia, joissa on ollut nimekkäitä esiintyjiä. Monen muun yhdistyksen tapaan hallituksen kokoukset on pidetty Teamsin avulla ja sen välityksellä on järjestetty koulutuksia työpaikkatoimijoille ja luottamusmiehille.

– Tärkeintä on toimia lähellä jäseniä. Tämä tarkoittaa sitä, että työpaikoilla on aktiivisia toimijoita, joita jäsenten on helppo lähestyä, jotka ovat apuna edunvalvonnassa ja jotka luovat yhteisöllisyyttä.

Järveläisen mukaan avain tähän on vastuun jakaminen: tämä edellyttää toimivaa hallitusta ja sitä että työpaikoilla on tarpeeksi aktiivisia toimijoita.

– Paras mainoksemme ovat aktiiviset toimijat työpaikoilla. Lisäksi olemme aktivoineet kaikkia jäseniämme jäsenhankintaan tarjoamalla uudelle jäsenelle ja jäsenen hankkineelle yhteisen lounaan.

Vahvista yhteenkuuluvuutta

Kaikki neljä puheenjohtajaa ovat sitä mieltä, että aktiivinen yhdistystoiminta on tärkeää myös korona-aikana, vaikka se vaatii kekseliäisyyttä ja toisinaan tavallista enemmän ponnisteluja.

– Moni tekee tällä hetkellä työtä etänä ja on erityisen tärkeää, että pystymme luomaan yhteenkuuluvuutta, Saarela toteaa.

Hän kannustaa ennakkoluulottomuuteen: sähköiset kanavat kannattaa ottaa käyttöön rohkeasti ja kokeilla vähän hullultakin kuulostavia ideoita.

Henri Ukonaho on samaa mieltä, mutta toivoo, että yhteiset kokoontumiset olisivat mahdollisia vielä syksyn aikana entiseen tapaan, sillä havaittavissa alkaa olla etäväsymystä.

– Jäsenhankinnan lisäksi on tärkeä pitää tiivistä yhteyttä nykyisiin jäseniin, jotta heillä säilyy tunne, että olemme heitä varten tässäkin tilanteessa.

Aila Järveläinen painottaa sitä, että koska työehtosopimusten neuvottelukierros on alkamassa, jäsenten on tärkeä voida luottaa siihen, että ammattiyhdistysliike on vireä ja pystyy valvomaan jäsentensä etuja ja turvaamaan työntekijöiden aseman.

– Aktiivisella toiminnalla luomme uskoa tähän ja rakennamme hyvää pohjaa jäsentemme edunvalvonnalle.

Myös Hanna Viitanen pitää tärkeänä luoda ja lisätä yhteishenkeä sekä tarjota jäsenille tietoa.

– Ilmassa on työehtosopimuksiin liittyvää epävakautta ja on tärkeää, että teemme vahvaa jäsenistön edunvalvontaa ja lisäämme tietoisuutta esimerkiksi juuri työehtosopimuksien merkityksestä.

Ole valmis nopeisiin muutoksiin

Kaikissa neljässä yhdistyksessä on suunnitteilla monenlaista toimintaa syksyksi. Rauman Seudun Toimihenkilöt Pro aikomuksena on järjestää muun muassa olut- ja viinimaistajaiset jäsenetuinfon yhteydessä sekä pikkujoulut. Myös Oulun Seudun Toimihenkilöt Pro on suunnitteilla pikkujoulut, joita varten on jo varattu hotelli.

ProUnionissa toivotaan, että syksyksi yksittäisille työpaikoille suunnitellut teatteritapahtumat ja joululounaat eri paikkakunnilla olisivat mahdollisia ja jäsenet pääsisivät tapaamaan toisiaan kasvokkain.

– Isompien jäsentapahtumien osalta olemme kääntäneet katseen kevääseen 2022, jolloin toivottavasti juhlitaan ProUnionin myöhästyneitä 10-vuotissyntymäpäiviä isomman jäsentapahtuman merkeissä, Järveläinen toteaa.

Danske Bankin henkilöstöyhdistys Pro on hankkinut jo keväällä liput syyskuiseen Works Goes Happy -tapahtumaan, joka on tarkoitus järjestää Helsingin musiikkitalossa. Jos tilaisuus pidetään striimattuna, se ei Saarelan mukaan olisi yhdistykselle katastrofi.

– Siinä tapauksessa pystymme silti antamaan jäsenillemme upean mahdollisuuden osallistua tapahtumaan virtuaalisesti miltä tahansa paikkakunnalta.

Saarela suhtautuu tulevaan muutenkin luottavaisesti.

– On tärkeä seurata koronatilannetta tarkasti, eikä jäädä harmittelemaan ja lamaantua, vaan tarvittaessa tehdä omaan toimintaan muutoksia ketterästi.