Hyppää pääsisältöön

Neuvonta-alan ylityökielto alkaa perjantaina

Neuvonta-alalla alkaa ylityö-, vuoronvaihto- ja vapaa-aikana matkustamisen kielto perjantaina 28.2. kello 6.

Neuvonta-alan ylityökielto alkaa perjantaina

Julkaistu 27.02.2020 klo 13:42
Uutiset

Pro Uutiset

Neuvonta-alan työt ovat ylityö-, vuoronvaihto- ja vapaa-aikana matkustamisen kiellossa perjantaista 28. helmikuuta kello 06:00 alkaen. Kielto ovat voimassa toistaiseksi.

Kielto koskee työpaikkoja, joissa sovelletaan neuvonta-alan runkosopimusta tai Faba osk:n ja Viking Genetics Oy:n talokohtaisia työehtosopimuksia. Kiellon ovat asettaneet kaikki alan palkansaajajärjestöt eli Agronomiliitto, Ammattiliitto Pro, JHL ja Jyty.

Kiellolla pyritään vauhdittamaan alan työehtosopimusneuvotteluja Palvelualojen työnantajat Palta ry:n kanssa.

Alalla sopimukseton tila

Neuvonta-alan työehtosopimukset päättyivät 31.12.2019 ja ala on ollut siitä lähtien sopimuksettomassa tilassa. Neuvotteluja on käyty marraskuusta lähtien ja neuvottelukertoja on takana jo yli kymmenen.

— Yrityksestä huolimatta neuvotteluissa ei ole tapahtunut merkittävää edistymistä. Suurimpana ongelmana on niin sanottujen kiky-tuntien poistaminen ja työnantajapuolen niistä vaatima kohtuuttoman tasoinen kompensaatio, kertoo sopimusalavastaava Pentti Ekola Ammattiliitto Prosta.

Neuvotteluja jatketaan seuraavan kerran maanantaina 2. maaliskuuta.

Neuvonta-alalla työskennellään monipuolisissa asiantuntijatehtävissä

Neuvonta-alalla työskentelevät prolaiset tekevät maaseudun ja maatalouden monipuolista ja vaativaa asiantuntijatyötä muun muassa ProArgriassa. Alueellisina yrityksinä toimiva ProAgria tuottaa asiantuntijapalveluja ja osaamista yritystoiminnan kilpailukyvyn kehittämiseen koko maassa. Prolaiset tekevät maa- ja metsätalouden alalla toimivien yrittäjien kirjanpidon, verosuunnittelun ja tukihakemukset sekä toimivat muiden talousasioiden asiantuntijoina. He toimivat myös maaseudun kasvinviljelyn, kotieläintalouden sekä rakennussuunnittelun asiantuntijoina.