Nokian Salon tehtaan yt-neuvottelut päättyivät

Salon tehtaan tuotannosta ja tukitoiminnoista häviää tuhat työpaikkaa.

Nokian Salon tehtaan yt-neuvottelut päättyivät

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40
Salon tehtaan tuotannosta ja tukitoiminnoista häviää tuhat työpaikkaa.

Nokian matkapuhelimien valmistus Salossa loppuu.

kuva: Aila Juola

Pro Uutiset/Katja Palhus/lähde:Nokia Oyj tiedote

Matkapuhelinyhtiö Nokia tiedotti, että helmikuussa aloitetut yt-neuvottelut Salon matkapuhelintuotannossa ja sen tukitoiminnoissa ovat päättyneet.

– Yt-neuvottelut koskivat noin sataa Pron jäsentä, arvioi asiamies Aimo Vainikainen Ammattiliitto Prosta.

Kokonaisvähennystarve Salon matkapuhelintuotannossa ja sen tukitoiminnoissa on enintään 1 000 työpaikkaa. Vähennykset toteutetaan vuoden 2012 aikana, ja suurin osa vähennyksistä toteutuu kesäkuun loppuun mennessä.

Nokia tarjoaa irtisanotuille taloudellista tukea ja avaa Salon tuotannolle räätälöidyn Bridge-tukiohjelman. Tukiohjelma tarjoaa tukea uudelleentyöllistymiseen, jatko- ja uudelleenkoulutukseen sekä yrittäjyyteen.

Tukiohjelma on rakennettu yhteistyössä tuotannon työntekijöiden edustajien ja Saloa sekä Varsinais-Suomea edustavien eri tahojen kanssa.

Salon työttömyysasteen pelätään kasvavan 11 prosentista lähelle 15 prosenttia.

Ammattiliitto Pro, Työttömyyskassa Pro ja Metalliliitto päivystävät ja antavat henkilökohtaista neuvontaa Nokian Salon tehtaalla viikolla 13.

Kaikilla mahdollisten vähennysten kohteena olevilla työntekijöillä on mahdollisuus pysyä Nokian palkkalistoilla kaksi kuukautta, vaikka työvelvoite sitä ennen loppuisikin.

Nokia kertoi helmikuussa suunnittelevansa muutoksia Salon tehtaalla, Komaromin tehtaalla Unkarissa ja Reynosan tehtaalla Meksikossa. Tehtaat  keskittyvät tulevaisuudessa älypuhelinten räätälöintiin. Muutokset vähentävät merkittävästi työn määrää Salon, Komaromin ja Reynosan tehtailla.

Salon tehdas työllistää nyt noin 1 600 henkilöä.