Ruokaviraston henkilöstö on kovilla. Rahoitus on riittämätöntä eikä maksullinen toiminta kata kustannuksiaan. Ammattiliitto Pron, Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n ja Julkisalan kouluttelujen neuvottelujärjestön Jukon pääluottamusmiehet kantelivat Ruokaviraston maksullisten palveluiden alihinnoittelusta oikeuskansleri Tuomas Pöystille alkuvuodesta.
Oikeuskanslerin mukaan ainakin isojen teurastamoiden ja riistan käsittelylaitosten lihantarkastusta ja valvontaa on alihinnoiteltu. Lisäksi osa muista maksullisista palveluista on alihinnoiteltuja.
Oikeuskansleri pitää tärkeänä, että maa- ja metsätalousministeriö ryhtyy toimiin mahdollisimman pian, jotta maksuperustelakia noudatettaisiin ja jotta Ruokavirasto puuttuu maksullisten palveluiden alihinnoitteluun.
- Oikeuskanslerin ratkaisu on hyvä, maksullisen toiminnan täytyy kattaa siitä aiheutuvat kustannukset, Pron sopimusalavastaava Anna-Liisa Häkkinen toteaa.
Alihinnoittelusta miljoonatappiot
Kantelun taustalla on huoli Ruokaviraston tilanteesta. Luottamusmiesten mukaan Ruokaviraston toiminta on ollut alijäämäistä pitkään, eikä maa- ja metsätalousministeriö ole reagoinut viraston esityksiin palvelujen hintojen korottamisesta. Syynä tähän on huoli maatalouden kannattavuudesta ja huoltovarmuudesta.
Tämän seurauksena Ruokaviraston maksullinen toiminta ei ole kattanut kustannuksiaan. Se on aiheuttanut viraston neljänä ensimmäisenä vuonna yli kymmenen miljoonan alijäämän.
- Oikeuskanslerin ratkaisu parantanee viraston taloudellista tilannetta ja toimintakykyä jatkossa, edellyttäen, että ministeriö ryhtyy toimenpiteisiin maksujen korottamiseksi.
Henkilöstö kärsii kohtuuttomasta työkuormasta
Rahan puutteen kanssa kamppailevan Ruokaviraston henkilöstö on ollut kovilla. Selvitysten mukaan puolet henkilöstöstä kärsii liian suuresta työkuormasta.
- Toivottavasti ratkaisu helpottaa henkilöstön jaksamista.
Pro edellyttää ripeitä toimia tilanteen korjaamiseksi.
- Jäämme seuraamaan, mihin toimenpiteisiin virasto ja ministeriö ryhtyvät, Häkkinen sanoo.