Päivä vaatetehtaalla

Myanmarilaisessa vaatetehtaassa työskentelee noin 3 000 työntekijää, joista puolet kuuluu liittoon ja heillä on oma sopimus. Miten sujui päivä vaatetehtaalla ja millaiset ovat työntekijöiden olot?

Päivä vaatetehtaalla

Julkaistu 21.05.2019 klo 13:41
ProTV

ProTV / Video: Stoorisoppi

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen vierailee Myanmarissa. Eilen tutustuttiin paikalliseen vaatetehtaaseen, jossa työskentelee noin 3 000 työntekijää. Tehtaan työntekijöistä ammattiliittoon kuuluu noin puolet ja tehtaalla on oma sopimus, jota ammattiliiton jäsenet noudattavat.

– Tehtaalla tehdään korkealaatuisia vaatteita vientiin USA:n ja Euroopan markkinoille. Merkit mekin tunnemme, jos harrastamme purjehdusta, veneilyä, laskettelua tai moottorikelkkailua. Vain tällä tehtaalla on lupa tehdä Gore-Tex -tuotteita, kertoo Malinen.

Työolosuhteet ovat inhimilliset, mutta paikoittain lämpötila nousi 38 asteeseen. Myanmarissa töitä tehdään usein minimipalkalla.

– Tehtaalla oli hieman paremmat palkat johtuen ylitöiden määrästä ja bonusjärjestelmistä. Työntekijät ansaitsivat keskimäärin 140–150 euroa kuukaudessa, kun maassa minipalkalla kuukausiansio on 80 euroa, kertoo Malinen.

Työntekijät tekevät päivittäin kaksi tuntia ylitöitä puolen vuoden ajan ylikuormatilanteessa, joka nyt on päällä.

– Ylitöistä ei makseta erityiskorvausta, vaan se tehdään peruspalkalla. Lauantaina tehdään puolipäivää. Työviikon pituus on käytännössä 55 tuntia.

Mikäli video ei näy, voit katsoa sen tästä. Katso video ensimmäisestä matkapäivästä ja lue lisää globaalista ay-toiminnasta ProStoorista.