Palkankorotusneuvottelut alkoivat valtion pöydässä

Kaksi henkilöä katsoo tilastoja neuvottelupöydässä.
Valtion palkankorotusneuvottelut ovat käynnissä.  Ensimmäisessä tapaamisessa neuvottelijat kuulivat talouskatsauksen ja kävivät läpi kierroksen yleisiä näkymiä. Neuvottelut jatkuvat 9. joulukuuta.

Palkankorotusneuvottelut alkoivat valtion pöydässä

Julkaistu 02.12.2022 klo 08:30

Valtion työmarkkinalaitos sekä valtion pääsopijajärjestöt Ammattiliitto Pro, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL aloittivat neuvottelut palkankorotuksista eilen torstaina.

Ensimmäisessä tapaamisessa neuvottelijat kuulivat Suomen Pankin talouskatsauksen ja kävivät läpi neuvottelukierroksen yleisiä näkymiä. Pron neuvottelijoina ovat julkisen sektorin johtaja Niko Simola ja vastaava juristi Ari Komulainen.

Neuvottelut jatkuvat perjantaina 9.12. Siitä eteenpäin on useita neuvotteluja viikoittain. Neuvottelujen takaraja on 21.12.2022. Jos sopua ei synny siihen mennessä, osapuolilla on oikeus irtisanoa virka- ja työehtosopimus 14.1.2023. Siinä tapauksessa sopimus päättyy 28.2.2023.