Palkansaajien ostovoima on turvattava syksyn palkkaneuvotteluissa

Kädet puristavat toisiaan talouslukujen vilistessä taustalla.
Ammattiliitto Pron hallitus edellyttää, että palkansaajien ostovoiman parantaminen sovitaan neuvotteluosapuolten yhteiseksi tavoitteeksi syksyn palkkaneuvotteluissa. Elinkeinoelämän pitää arvioida prioriteettejaan uudelleen ennen syksyä. Ideologiset tavoitteet kollektiivisen sopimisen murtamiseksi ja järjestäytymisen rapauttamiseksi ovat isänmaan edun vastaisia.

Palkansaajien ostovoima on turvattava syksyn palkkaneuvotteluissa

Julkaistu 21.04.2022 klo 13:43

Työnantajien tiukasti vartioima palkankorotuskatto kurjistaa erityisesti pienipalkkaisten asemaa ja jarruttaa kotimaista kysyntää sekä talouskasvua. Elinkeinoelämän pitää linjata uudelleen prioriteettejaan. Ulkoinen turvattomuus ei kaipaa seurakseen sisäistä ja taloudellista turvattomuutta. Ammattiliittojen työehtosopimukset ovat omiaan tuomaan työssä käyville taloudellista ja myös henkistä turvaa.

Työn ja talouden tutkimuslaitoksen Laboren tuoreen ennusteen mukaan yksityinen kulutus ja investoinnit ylläpitävät Suomen talouskasvua. Ennusteen mukainen 4,5 prosentin inflaatio tälle vuodelle hillitsee kulutusta varsinkin, jos syksyn palkkaneuvottelujen lähtökohtia heikennetään kurjistavilla puheilla.

- Nyt tarvitsemme yhteisiä toimia palkansaajien ostovoiman turvaamiseksi, Pron hallitus korostaa.

Monissa työehtosopimuksissa yrityksiä on suojattu yllättävien taloudellisten katastrofien varalta kriisilausekkeilla. Syksyn palkkasopimuksissa on tärkeää suojata myös palkansaajia talouskriisien varalta.

Työnantajien ideologiset tavoitteet kollektiivisen sopimisen murtamiseksi ja järjestäytymisen rapauttamiseksi ovat isänmaan edun vastaisia. Talous- ja yhteiskuntapoliittisessa keskustelussa tulee nostaa tavoitteeksi kansakunnan yhtenäisyys ja toimeentulo.

Pron hallituksen mielestä yhteiskunnallinen konsensus on tärkeä saavuttaa jo ennen palkkaneuvotteluja.

- Kansakunnan yhtenäisyys, sopu ja toimeentulo kannattaa asettaa palkkaneuvotteluissakin tärkeimmäksi tavoitteeksi riitelyn ja lakkojen välttämiseksi, Pron hallitus painottaa.