Pohjolan pankkiväki: Nordean henkilöstövähennykset vasta alkua

Suomessa saatetaan selvitä tällä kertaa vähemmällä. Finanssialan työehtoneuvottelut alkavat torstaina.

Pohjolan pankkiväki: Nordean henkilöstövähennykset vasta alkua

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40

Pro Uutiset/Jaana Pohja

Christina Colclough

NFU:n Christina Colclough lobbaa EU:ssa pankkiväen puolesta. Kuva: NFU

Rahoitusalan toimihenkilöiden pohjoismaisen kattojärjestön NFU:n toiminnanjohtaja epäilee, että Nordean ilmoitus vähentää henkilöstöä enteilee pankkialan laajempaa murrosta.

Suomessa viime viikolla vieraillut NFU:n Christina Colclough arvioi Pro Uutisille, että euroalueen rahoituskriisi ja maailmanlaajuiset markkinaheilahtelut ajavat useamman pankin riisumaan toimintojaan ja irtisanomaan kaikkialla Pohjolassa.

Suomalaisten hän uskoo kuitenkin selviävän tällä kierroksella muita vähemmällä, kun täällä jo aiempi taantuma ja varsinkin 1990-luvun lama leikkasivat ratkaisevasti työvoimaa rahoitusalan yrityksistä.

Finanssikonserni Nordea kertoi maanantaina, että sen tavoitteena on vähentää 2 000 henkilöä tämän ja ensi vuoden aikana. Heistä 500–650 työskentelee Suomessa.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK on perunut Nordean kanssa suunnittelemansa talousseminaarin, joka oli määrä järjestää tänään tiistaina.

Komissio torpassi ruohonjuuritason

Pohjolan pankkiväkeä närästää myös EU:n komission keväinen päätös jättää palkansaajat ulos rahoitusalan uudesta valvontaelimestä, jonka tehtävänä on muun muuassa estää pankkien suistuminen holtittomaan lainanantoon. Valvontaelimeen liittyvässä sidosryhmässäkin työntekijöillä on nyt vain yksi edustaja.

Tiukka lobbaus jatkuu Colcloughin mukaan silti yhä, jotta myös palkansaajien näkemys kuuluisi pankkien stressitesteistä tutuksi tulleessa EBAssa (European Banking Authority EBA eli Euroopan pankkiviranomainen).

NFU edustaa pohjoismaissa 160 000:ta rahoitusalan palkansaajaa.

Finanssialan työehtoneuvottelut käyntiin torstaina

Torstaina alkavat neuvottelut lähes 20 000 finanssialan toimihenkilön työehtosopimuksista.

Neuvottelupöytään istuvat muun muassa STTK:laiset Nordea Unioni Suomi (Nousu), Ammattiliitto Pro sekä akavalainen ylempien toimihenkilöiden YTN ja työnantajien Finanssialan keskusliitto.