Pro aloittaa uuden lakon Barona Customer Care Oy:llä energia-alalla

Valtakunnansovittelijan toimisto Bulevardilla
Ammattiliitto Pro on ilmoittanut uudesta työtaistelusta Barona Customer Care Oy:llä energia-alalla 31.3 alkaen. Kiistan taustalla on 42 toimihenkilön ulkoistus Ensin Palvelut Oy:stä Baronalle.

Pro aloittaa uuden lakon Barona Customer Care Oy:llä energia-alalla

Julkaistu 30.03.2022 klo 14:47

Barona Customer Care Oy:tä koskevaa työriita ei ole ratkennut. Toimihenkilöiden ensimmäinen lakko kesti maaliskuun alussa 10 päivää. Pron ilmoittama uusi lakko alkaa 31.3.2022 klo 06.00 ja päättyy 30.4.2022 klo 23.59 ellei sopimusta Pron työehtosopimuksen noudattamisesta tehtävään työhön ole sitä ennen sovittu.

Kiistan taustalla on 42 toimihenkilön ulkoistus Ensin Palvelut Oy:stä Baronalle. Työriitaa on soviteltu tuloksetta maanantaina 28. maaliskuuta sovittelija Leo Suomaan johdolla.

– Barona Customer Care Oy ja Palvelualojen työnantajaliitto Palta eivät hyväksy henkilöstön ja Ammattiliitto Pron tekemiä sovinnollisia ratkaisuehdotuksia. Baronalle näyttää ratkaisuksi kelpaavan työehtojen sanelu henkilöstölle ja Ammattiliitto Pron voimakas arvostelu, Pron energia-alan sopimusalavastaava Petteri Hyttinen toteaa.

Palvelualojen työnantajaliitto Paltan ja Baronan mukaan yhtiö saa noudattaa asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimusta, joka heikentää Pron jäsenten työsuhteen ehtoja oleellisesti energia-alalla.

– Paltan ja Baronan mukaan työsuhteen ehdot eivät ole heikentyneet, vaikka sairausajanpalkka on laskenut kolmesta kuukaudesta enimmillään viiteen viikkoon, arkipyhiä muuttui työpäiviksi ja työnantaja voi nyt määrätä toimihenkilön tekemään 9 tunnin työpäiviä viikonloppuisin ilman ylityökorvauksia, Hyttinen sanoo.

Pro vaatii, ettei työnantaja saa heikentää jäsenten työehtoja huonommalla työehtosopimuksella.