Pro hylkäsi sovintoesityksen ja jätti uuden lakkovaroituksen ict-alalle

Ict-alan työriitaan 6.5. annettu sovintoesitys ei ratkaise alalla olevia pitkäaikaisia ongelmia, eikä tarjottu palkkaratkaisu korota riittävästi alan matalimpia palkkoja. Tämän vuoksi Pro on hylännyt sovintoesityksen ja jättänyt alalle uuden lakkovaroituksen.

Pro hylkäsi sovintoesityksen ja jätti uuden lakkovaroituksen ict-alalle

Julkaistu 08.05.2022 klo 19:05

Sovittelija Jukka Ahtela jätti ict-alan työriitaan sovintoesityksen perjantaina 6.5. illalla. Pro on hylännyt sovintoesityksen ja jättänyt uuden lakkovaroituksen valtakunnansovittelijalle ja Palvelualojen työnantajaliitolle Paltalle tänään sunnuntaina 8.5.2022. Sovintoesitys ei ratkaise alalla olevia pitkäaikaisia ongelmia, eikä tarjottu palkkaratkaisu korota riittävästi alan matalimpia palkkoja

–  Ict-ala on työnantajien ajamassa murroksessa, jolla asiantuntijatyötä yritetään järjestelmällisesti aliarvostaa palkassa ja työehdoissa, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa.

Työnantaja pyrkii murtamaan ict-alan toimihenkilöiden työehtosopimusta muun muassa vaatimalla lisää paikallista sopimista työaikakorvauksiin, kuten ylityö-, lisätyö- ja sunnuntaityökorvauksiin. Tämän vastapainoksi työnantaja ei tarjoa vastaavan kaltaisia parannuksia työehtosopimukseen.

–  Kansalaiset ja yritykset ovat arjessa täysin riippuvaisia informaatioteknologiasta. Alan yritykset ovat voineet uusilla palveluillaan ja korotetuilla hinnoillaan kasvattaa alan yritysten menestystä. Yritysten menestys on toteutettu sitoutuneella ja asiantuntevalla työvoimalla, Malinen huomauttaa.

Työnantajien tavoitteena on järjestelmällisesti painaa alan asiantuntijatyö matalapalkka-alaksi. Ict-alan työnantajapolitiikka on asiantuntijatyötä aliarvostavaa.

– Pron tavoitteena on turvata asiantuntijatyö ja pysäyttää alan luisuminen matalapalkka-alaksi.
Neuvotteluissa ja sovittelussa ei valitettavasti ole tähän mennessä esitetty sellaisia ratkaisuja, jotka estäisivät alan asiantuntijoiden ostovoiman heikentymisen. Tämän vuoksi lakkoa jatketaan uudella kahden viikon ilmoituksella, Malinen sanoo.

Pro on pöyristynyt siitä, että vaikeassa Ukrainan sodan leimaamassa maailmantilanteessa ei synny sopua ict-alan toimihenkilöiden työehdoista. Ict-ala on infrastruktuuriala, jonka toimintavarmuus tulisi ottaa vakavasti.

Ensimmäinen kahden viikon lakko päättyy tänään 8.5. kello 23.59. Uusi kahden viikon lakko alkaa huomenna maanantaina 9.5. kello 6.00, ja jos sovittelussa ei saada tuloksia, kolmas kahden viikon lakko toteutetaan ajalla 23.5. kello 6.00–5.6. kello 23.59.

Lakko koskee kaikkia teleoperaattoreita, verkonrakennusyhtiöitä ja niiden alihankkijayrityksiä, joissa noudatetaan Pron ja Paltan välistä työehtosopimusta. Sopimuksen piirissä on noin 12 000 toimihenkilöä ja asiantuntijaa.  Alan työehtosopimusneuvotteluja on käyty joulukuusta 2021 lähtien. Sopimus päättyi 28.2.2022.