Pro hyväksyi neuvottelutulokset teknologiateollisuuden sekä suunnittelu- ja konsulttialan työehtosopimuksiksi

neuvottelutulos syntyi
Pron hallitus hyväksyi tänään 10. helmikuuta teknologiateollisuuden sekä suunnittelu- ja konsulttialan neuvottelutulokset, joten lauantaiksi 11. helmikuuta ilmoitettu lakko peruuntuu.

Julkaistu 10.02.2023 klo 10:42

Pron hallitus hyväksyi eilen 9.2. syntyneet neuvotteluratkaisut teknologiateollisuuden sekä suunnittelu- ja konsulttialan toimihenkilöiden uusiksi työehtosopimuksiksi ajalle 10.2.2023–30.11.2024. Alojen kaikki työtaistelutoimet päättyvät, 11.2.2023 ilmoitettu lakko peruuntuu ja töihin palataan viimeistään seuraavaan työvuoroon.

Teknologiateollisuuden toimihenkilöiden palkoista sovitaan ensisijaisesti molempina sopimusvuosina paikallisesti. Jos paikallista palkkaratkaisua ei synny, teknologiateollisuuden toimihenkilölle maksetaan perälaudan mukaan maaliskuussa 444 euron kertakorvaus, jonka kustannusvaikutus on kesimäärin 1,0 prosenttia. Lisäksi viimeistään 1.4.2023 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta palkkoja tarkistetaan 3,3 prosentin suuruisella yleiskorotuksella ja 0,2 prosentin suuruisella yritys- tai työpaikkakohtaisella erällä.

Toisena vuonna palkkoja tarkistetaan perälaudan mukaan viimeistään 1.2.2024 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta 2,2 prosentin yleiskorotuksella sekä 0,3 prosentin suuruisella yritys- tai työpaikkakohtaisella erällä. Lisäksi sovittiin tietyistä tekstimuutoksista.

Pron teknologiateollisuuden sopimuksen piirissä on noin 28 000 toimihenkilöä. Se on Pron suurin toimihenkilösopimus.

Suunnittelu- ja konsulttialan sopimus

Eilen 9.2. syntyi neuvotteluratkaisu myös suunnittelu- ja konsulttialan uudeksi työehtosopimukseksi. Sopimuskausi on 10.2.2023–30.11.2024. Sopimuksen myötä myös suunnittelu- ja konsulttialan työtaistelutoimet peruuntuvat.

Jos paikallista palkkaratkaisua ei synny, toimihenkilölle maksetaan perälaudan mukaan maaliskuussa 415 euron suuruinen kertakorvaus. Sen kustannusvaikutus on keskimäärin 1,0 prosenttia. Lisäksi viimeistään 1.4.2023 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta palkkoja tarkistetaan 3,0 prosentin suuruisella yleiskorotuksella ja 0,5 prosentin suuruisella yritys- tai työpaikkakohtaisella erällä.

Toisena vuonna palkkoja tarkistetaan perälaudan mukaan viimeistään 1.2.2024 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta 2,0 prosentin suuruisella yleiskorotuksella sekä 0,5 prosentin suuruisella yritys- tai työpaikkakohtaisella erällä. Lisäksi sovittiin tietyistä tekstimuutoksista.

– Sopimukset ovat kustannusvaikutukseltaan samanlaisia kuin mitä tällä sopimuskaudella on jo sovittu. Olemme tyytyväisiä, että sopimukset syntyivät, vaikkakaan lakoilta ei tällä kertaa vältytty.  Iso kiitos kaikille Pron jäsenille, jotka ovat olleet mukana tukemassa neuvotteluja. Kiitos myös sovittelija Jukka Ahtelalle panoksesta sopimuksen saavuttamiseksi, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

Pron suunnittelu- ja konsulttialan sopimuksen piirissä on noin 6 000 toimihenkilöä.