Pro ja ERTO julistivat taloushallintoalalle liukumasaldojen kerryttämiskiellon

Ammattiliitot eri puolilta maailmaa paheksuvat UPM:n toimintaa Suomessa
Ammattiliitto Pro ja toimihenkilöliitto ERTO ovat julistaneet liukumasaldojen kerryttämiskiellon taloushallintoalalle. Liukumasaldojen kerryttämiskielto alkaa maanantaina 17.1.2022 klo 00 alkavista työvuoroista. Liukumasaldojen kerryttämiskielto on voimassa, kunnes liitot toisin ilmoittavat.

Pro ja ERTO julistivat taloushallintoalalle liukumasaldojen kerryttämiskiellon

Julkaistu 12.01.2022 klo 15:20

Liukumasaldojen kerryttämiskiellolla Pro ja ERTO painostavat työnantajia reiluun sopimukseen. Liukumasaldojen kerryttämiskielto koskee kaikkia taloushallintoalalla työskenteleviä, joiden työsuhteissa noudatetaan ainakin joiltakin osin valtakunnallista Taloushallintoalan työehtosopimusta. Liukumasaldojen kerryttämiskiellon piirissä ovat kaikki alalla työskentelevät riippumatta siitä, ovatko he Pron tai ERTOn jäseniä, jonkin kolmannen liiton jäseniä tai järjestäytymättömiä. Edellytyksenä on, että henkilöiden työsuhteessa noudatetaan Taloushallintoalan valtakunnallista työehtosopimusta.

- Vaadimme taloushallintoalalle yhdenvertaista kohtelua ja samoja yleisen linjan mukaisia palkankorotuksia kuin teollisuuden työntekijät ovat saamassa. Emme voi hyväksyä työehtojen heikentämistä ja teollisuuden työntekijöitä pienempiä palkankorotuksia,  Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

- Taloushallintoala ansaitsee vähintään samat palkankorotukset kuin muutkin alat.

Pro ja ERTO ovat neuvotelleet lokakuusta 2021 lähtien Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n kanssa taloushallintoalan työehtosopimuksen jatkamisesta. Työehtosopimuskausi päättyi jo 30.11.2021, mutta neuvottelut junnaavat paikallaan.