Pro jättää lakkovaroituksen Elisaan ja Teliaan

Ammattiliitto Pro aloittaa kolmen päivän tukilakon Elisassa, Teliassa sekä näiden alihankkijoilla ja vuokratyöntekijöillä Baronassa, Rainmakerillä ja Leadissä Elisaan ja Teliaan liittyvissä toiminnoissa keskiviikkona 4. marraskuuta 2020 kello 6.

Pro jättää lakkovaroituksen Elisaan ja Teliaan

Julkaistu 30.10.2020 klo 15:15

Pro Uutiset / Lähde: Pron tiedote 30.10.2020

Tukilakko alkaa keskiviikkona 4.11.2020 kello 6:00 ja kestää perjantaihin 6.11.2020 kello 23:59 saakka. Taustalla ovat ICT-alan alihankintapalveluita tuottavan Suomen Kotidatan työehtokiista ja henkilöstön alipalkkaus. Kotidata maksaa henkilöstölleen lähes puolet pienempää palkkaa kuin vastaavat ICT-alan yritykset.

Kiistaa on ratkottu tällä viikolla valtakunnansovittelijan johdolla. Pro on tehnyt rakentavia ehdotuksia, jotta Suomen Kotidatan henkilöstölle saataisiin turvattua ICT-alan ammattilaisille kuuluvat työsuhteen ehdot.

– Olemme valmiita tekemään sopimuksen tilanteen ratkaisemiseksi, mutta työnantajapuolella ei näytä olevan siihen halua, puheenjohtaja Jorma Malinen Ammattiliitto Prosta kertoo.

Samaa mieltä on Ammattiliitto Pron ICT-alan sopimusala-asiamies Seppo Lundgren – työnantajapuoli ei ole tullut todellisuudessa yhtään vastaan asian ratkaisemiseksi.

– Heidän esityksensä pitäytyy samoissa raameissa, jotka heillä ovat olleet alusta lähtien. Sitä vastoin Pro on tehnyt hartiavoimin työtä ja esittänyt ratkaisumalleja sovun saavuttamiseksi. Emme ymmärrä, miksi Kotidata on paaluttanut itsensä paikalleen.

Jos toiminta hyväksytään, ongelmat voivat laajentua koko ICT-alalle

Kotidata tuottaa ICT-alan alihankintapalveluita Elisalle ja Telialle, ja on päässyt näiden suosioon alhaisella hinnoittelullaan. Elisan ja Telian toimihenkilöt sekä heidän alihankkijoidensa henkilöstö eivät hyväksy Kotidatan henkilöstön työsuhteen ehtojen polkemista ja epäasiallista kohtelua.

– Vetoamme Elisan ja Telian johtoon asian ratkaisemiseksi. Jos Kotidatan toiminta hyväksytään, ongelma laajenee. Yritystä käytetään ennakkotapauksena, ja ennen pitkää teleoperaattoreiden työt valuvat matalien palkkojen alihankkijoille, ICT-alan sopimusalavastaava Mika Mäkelä Ammattiliitto Prosta sanoo.

Mäkelän mukaan tilanteesta kärsivät niin alan yritykset kuin työntekijät.

– Kotidatassa työntekijät saavat täsmälleen samasta työstä vähemmän palkkaa kuin muissa alan yrityksissä. Myös alan yritysten näkökulmasta kilpailuasetelma on epäreilu.

Kotidatassa on meneillään neljän viikon työnseisaus, ja se loppuu maanantaina 16.11.2020.

Millaisilla työehdoilla Kotidatassa työskennellään?

– Eikö työn tarkoitus ole se, että sillä tullaan toimeen? Elän kuin opiskelija, ja lasken joka sentin. Siinä samalla joudun tekemään kahdeksan tunnin työpäivän, Kotidatassa työskentelevä Janne kertoo.

Katso videolta Jannen tarina.

Tilanteesta aiemmin

23.10.2020 Alihankintaa ja alipalkkausta – vastine Kaupan liiton muuntelemaan totuuteen
22.10.2020 Vastaus Häkämiehen avoimeen kirjeeseen: Ammattiliittona Pro ei voi tukea hintakilpailua työehdoilla
20.10.2020 Lakko alkoi Suomen Kotidatassa – yhtiö edelleen haluton maksamaan oikeudenmukaista palkkaa henkilöstölleen